De beste bøkene i 2019

Categories H bok

Her er en oversikt over bøkene jeg leste i 2019. Siden jeg leste vanvittig mange bøker (i hvert fall personlig rekord), skriver jeg bare om de beste. Etter ca 10 bøker(i lest rekkefølge), finner du en kommentar på hvilke jeg anbefaler. Her finnes det mye gull for ulike smaker 🙂

PS: Ingen av bildene i dette innlegget er mine. Du finner kilden om du klikker på bildet.

1 Second Glance

2 Babyguiden

3 Extravagant worship

4 How sucessful people think

5 to kill a mockingbird

6 vi kan ikke ta med oss alt dette hjem

7 mudderhund

8 the pearl sister

9 Han grep meg (benny hinn)

10 det vakreste

Jeg startet året med å lese en god blanding av selvutvikling, krim, kristne bøker og skjønnlitteratur. Mudderhund gjorde inntrykk; en historie sett fra en pedofils synspunkt. Ellers er Det vakreste av Elizabeth Musser en nydelig bok, som til og med lokket frem tårene min (ikke ofte!). Og jeg tror det er den første boka jeg har likt med franske folk i xD

Bilderesultat for det vakreste musser

11 twilight

12 the case for christ

13 alle utlendinger har lukka gardiner

14 Sommeren med August

15 new moon

16 forbilde

17 eclipse

18 siste offer

19 more than a carpenter

20 one of us is lying

Her var det mange middelmodige bøker, men One of us is lying sitter igjen som en vinner! En ungdomsbok/krim som er lettlest og utrolig fengende. Også gøy å lese Twilight-serien om igjen (tror det var en gravid-craving! Husker at jeg gledet meg til Bella skulle bli gravid xD)

Bilderesultat for one of us is lying

21 Bli lik Jesus

22 the very worst missionary

23 som tiden går

24 the power of habit

25 den tomme stolen

26 two can keep a secret

27 altar ego

28 det henger en engel alene i skogen

29 en bedre måte å be på

30 everything I never told you

Bli lik Jesus var også en bok jeg leste om igjen; absolutt verdt tiden! The very worst missionary er verdt å lese for alle som har noe med misjon å gjøre. The power of habit har jeg tenkt mye på; det var virkelig en bok med mye bra i! Og igjen imponerte Elisabeth Musser meg med boka Som tiden går.

Bilderesultat for the power of habit

31 de usynlige

32 liking Jesus

33 Vår egen lille hemmelighet

34 dagens konfekt

35 skjulestedet

36 Et hjerte i brann

37 istvillingene

38 wonder

39 samfunnsbygger

40 songs of the humpbach whale

Både de usynlige og skjulestedet er verdt å lese! Istvillingene var helt magisk (og creepy); en ny favoritt! Og wonder er også en nydelig bok. Masse bra å velge i her, altså!

Bilderesultat for istvillingene

41 forstå barnet ditt 0-2 år

42 atomic habits

43 farlig tro

44 five feet apart

45 Når Gud taler

46 amos

47 the hate U give

48 alt har sin tid

49 den forrige jenta

50 the book thief

Er du gravid, eller nettopp har fått barn, bør du lese (eller lytte til) Forstå barnet ditt. Atomic habits var nyttig lesning om gode vaner. Farlig tro skildrer det vanskelige livet til kristne som bor i islamistiske land, og Five feet apart er en skikkelig trist og hjertevarm sykeshushistorie.

Bilderesultat for five feet apart

51 Himmelen

52 Ting jeg skulle ønske vi visste før vi ble foreldre

53 skinnet bedrar

54 between the lines

55 predator

56 Et uventet vennskap

57 Kunsten å lede seg selv

58 de usynlige

59 learning from the giants

60 løvetemmeren

Et uventet vennskap er en nydelig historie om å leve med en sterkt autistisk søster. I tillegg falt jeg veldig for Løvetemmeren, og leser derfor gjennom hele serien til Camilla Läckberg.

Bilderesultat for et uventet vennskap

61 winning with people

62 under radaren

63 Lengsel etter gjennombrudd

64 becoming

65 sjarmen med tarmen

66 piken uten fortid

67 fugleredet

68 If I run

69 La mamma bæsje i fred

70 if I’m found

71 If I live

Lærte en del av Sjarmen med tarmen om både kosthold og… andre ting. La mamma bæsje i fred er artig hverdagshumor om mammalivet, piken uten fortid var en spennende psykologisk thriller, og fugleredet en flott, kristen roman. Likte også triologien “if i run;” kristne spenningsbøker.

Bilderesultat for sjarmen med tarmen

72 Isprinsessen

73 the 21 indispensable qualities of a leader

74 love beyond limits

75 predikanten

76 noe til besvær

77 svanehuset

78 steinhuggeren

79 52 uncommon dates

80 Broen

81 sapiens – en kort historie om menneskeheten

Alle de tre bøkene ovenfor av Camilla Läckberg var gode! (Isprinsessen, predikanten, steinhuggeren). Og mange gøye ideer i 52 uncommon dates.

Bilderesultat for isprinsessen

82 den du vil jeg skal være

83 perlen som sprengte skjellet

84 jeg tenker nok du skjønner det sjøl

85 Utover enhver rimelig tvil

86 itsy bitsy christmas

87 hvordan vinne venner

88 daisy jones and the six

89 first things first

90 hjernesterk

91 the moon sister

Det kan være viktig å lese bøker som Jeg tenker nok du skjønner det sjøl; med det er ikke gøy å lese om hvor grusomme mennesker kan være – selv her i lille, trygge Norge! Hjernesterk inspirerte meg til å bli mer fysisk aktiv, så den må jeg også anbefale!

Bilderesultat for hjernesterk

92 body language magic

93 Guds generaler

94 Wired that way

95 Forever, interrupted

96 Jeg elsker deg til månen og forbi

97 klassen

98 the 7 habits of happy kids

99 Ulykkesfuglen

100 The compound effect

101 tyskerungen

Wired that way var en kjempebra bok om personlighetstyper! Klassen er en super bok for lærere (og andre.)Det er en sann historie om en klasse i Norge med en del utfordringer. For krimelskere, er det bare å ta for seg Ulykkesfuglen og Tyskerungen.

Bilderesultat for wired that way

102 My sister, the serial killer

103 The christmas child

104 the christmas candle

105 cosmic christmas

106 omgitt av idioter

107 skamløs

108 traveling light

109 hjertet mitt har ikke demens

My sister the serial killer var et annerledes avbrekk på leselista; absolutt til å anbefale. Likte også veldig godt julehistorien The christmas candle, så den kan du spare til neste jul. Omgitt av idioter gav selvinnsikt, og skamløs viste meg hvor vanskelig det kan være å være jente og muslim i Norge. Til slutt var også boka om demens veldig fin, og bør leses av deg som har noe med demens-rammede å gjøre.

Bilderesultat for hjertet mitt har ikke demens

PS: Mange av disse bøkene har jeg hørt på lydbok. Du finner dem på Stortel (ikke reklame, bare en vennlig anbefaling)

Hva står på toppen av din leseliste for 2019? Og hva skal du begynne med å lese i 2020?
Jeg har begynt å lese om igjen Divergent-serien nå. Deretter skal jeg fortsette på krimserien til Camilla Läckberg.

du er også velkommen til å lese om

De beste bøkene 2018

De beste bøkene 2017

Eller dykk deg ned i arkivet, under “bøker” – der finner du litt om alle bøkene.

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *