Sapiens – en kort historie om menneskeheten

Categories H bok

“Det er relativt lett å si seg enig i at det bare er homo sapiens som kan snakke om ting som egentlig ikke eksisterer, og tro på seks umulige ting før frokost. Du ville aldri klare å overtale en ape til å gi deg en banan ved å love ham uendelige mange bananer i apehimmelen etter at han er død.”

 

"Sapiens - en innføring i menneskehetens historie" av Yuval Noah Harari

Boktittel: Sapiens – en kort historie om menneskeheten

 

Forfatter: Yuval Noah Harari

 

Innhold: Denne boka tar for seg menneskehetens historie, og kommer innom veldig mye forskjellig. Fra dyrevelferd, til neandertalermannen, til nyere teknologi og gjennom kriger og epoker. Den ser på historien i et lengre perspektiv enn det vi ofte gjør.

Min mening: Jeg hørte boka som lydbok. Det er en del i tilknytning til min tro som kristen som denne boka uttaler seg nokså respektløst – og noen ganger direkte feil om. Men bortsett fra det, var det nokså interessant lesning. Jeg lærte veldig mye. Ikke minst om hvordan verden ser ut fra en ateists synspunkt. Samtidig var det en av bøkene jeg fullførte mest “på trass”, og ikke fordi det var så enormt spennende.

BildeKilde

Terningkast: 3. Hvis du er kristen, kan du forberede deg på å bli frustert noen ganger. Eller det kan kanskje hvem som helst, når han forklarer at f.eks.”Menneskerettigheter” kun er fantasi, og ikke finnes. Men med et åpent sinn kan man også lære masse.

 

 

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *