Jeg tenker nok du skjønner det sjøl

Categories H bok

“Historien om Christoffer er ikke historien om “Gutten som ble usynlig”. Det er snarere historien om gutten som alle så, men som ingen gjorde noe med.”

 

"Jeg tenker nok du skjønner det sjøl - historien om Christoffer" av Jon Gangdal

Boktittel: Jeg tenker nok du skjønner det sjøl – historien om Christoffer

 

Forfatter: Jon Gangdal

 

Innhold: Den er basert på den sanne historien om lille Christoffer som ble mishandlet og drept. Sviktet av alle som stod han nærmest, inkludert familie, skole, helseomsorg, politi og rettsvesen. Den er ikke skrevet som skjønnlitteratur, men snarere en fremleggelse av fakta, og spørsmål om hva (hvis noe) som kunne vært gjort annerledes.

Min mening: En trist, men viktig historie. Jeg tror at vi alle – spesielt oss i omsorgsyrker – har godt av å lese en slik grusom historie med jevne mellomrom. Bare for å minne oss selv på å ha åpne øyne, kjærlige armer, og nysgjerrige sinn. Denne boka har en del “fakta-innhold” om f.eks. diagnosen til Christoffer, lovene i Norge, og rettssystemet.

BildeKilde

Terningkast: 5. Hvis du vil lese en mer skjønnlitterær fortelling i samme gate, kan jeg anbefale “a child called it“, selv om den har enda flere grufulle detaljer.

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *