What I learned in Narnia

Categories H bok

Igjen har jeg fordypet meg i Narnias verden, og jeg kan ikke annet enn å si meg enig med C.S.Lewis som sier at barnehistorier kan nytes enda bedre som voksen.Siden dette ikke er første gangen jeg leser Narnia (og den selvsagt får en sekser og anbefaling fra meg) tenkte jeg å skrive dette bok-innlegget litt annerledes enn jeg pleier.

Narnia er syv spennende, og herlig barne-fortellinger, men de har også blitt påvirket av Lewis’ tro og syn på virkeligheten. Nå som jeg er “voksen” legger jeg merke til alle likhetene Narnia har med kristen tro og bibelen, og har lyst til å dele noen disse gode sammenligningene.

 

Drømmen om Narnia

Hjelper meg å se Guds godhet og tilgivelse. Godhet idet Aslan skaper Narnia og skapningene der i et perfekt, magisk og herlig samspill, og tilgivelse da Digory får muligheten til å gjøre opp for seg etter at han har brakt inn ondskap i den nydelige, fredfulle verdenen.

1.mos.1.31.

 Løven, Heksa og Klesskapet

 Gir meg forståelse for hva Jesus gjorde for oss da Han døde på korset. Slik Aslan tok skylden til Edmund i Narnia etter at Edmund hadde forrådt sine søsken, og blitt en slave av den onde heksa hvit.


 Jes.53.5.

Hesten og Hans Gutt

Får meg til å skjønne at Gud er der for meg, selv i smerte og vanskeligheter slik som Aslan drev hestene til Aravis og Shasta sammen slik at de skulle ha hverandre, trøstet Shasta som en katt om natten på gravstedet, jaget hestene som en løve den siste biten av reisen for at de skulle finne styrken de ikke visste at de hadde, og også gikk rolig ved siden av stupet i mørket, så ikke Shasta skulle falle utenfor stupet, som han ikke en gang visste at eksisterte. Han var der hele tiden, selv da Shasta følte seg mest ensom og forlatt.

 5.mos.4.31.

Prince Caspian

Lærer meg å klamre meg til troen, selv når Gud virker langt borte og usynlig. Slik Lucy, Edmund, Susan og Peter måtte gjøre da Aslan ikke virket like nær som han hadde vært i tidligere historier. Dette på tross av at Han egentlig var blandt dem hele tiden.

 Joh.20.29.

Reisen til Verdens Ende

Viser meg at det er kun Gud som kan gjøre oss virkelig fri, som vi er skapt til, slik Eustace trenger Aslans hjelp for å bli fri fra skikkelsen som en ond drage, og igjen bli en gutt.

 Joh.8.36.

Sølvstolen

Gjør det klart at selv om vi mennesker gjør feil, misforstår og roter til, kan Gud bruke oss til å fullføre sin plan, så lenge vi åpner våre hjerter for Ham slik som Jill gjorde da Hun hadde forsømt sin oppgave, og misforstått tegnene som Aslan gav henne. Med en tydelig tro, og et oppriktig ønske om å gjøre det rette, klarte Jill å klamre seg til troen på at Aslan fantes, og dermed reddet de prinsen, og hele Narnia.

Rom 8.28.

Den siste striden

Minner meg om Guds rettferdighet og tilgivelse når han dømmer, og noen menneskers stahet og egoisme som ødelegger dem selv på tross av Guds godhet slik dvergene nektet å se fruktene, himmelen og gresset rundt dem, og inbitt holdt seg i mørket, og slik den ærlige mannen fra Colormen fikk kjenne Aslans tilgivelse på tross av at han hele livet hadde hatet løvens navn, og tjent en annen Gud.

matt.25.34-45

 

C.S. Lewis har også gitt meg tilbake kreativitet som var blitt døyvet, en fantasi som hadde glemt hvor gøy det er å skape, og en undring over verden vi lever i, som man finner nesten utelukkende hos barn.

Jeg kunne ha skrevet side opp og side ned med gode bilder og sammenligninger i Narnia, men jeg tvang meg selv til å velge en i hver bok. I samme slengen kan jeg jo anbefale boka Finding God in the Land of Narnia som tar for seg en del av det samme (men jeg har skrevet om noen ting som ikke er med der, og der er enda mange flere ting enn dem du finner i den boka….Så kom igjen: les Narnia selv, og se va du lærer!)

Ps: Alle bildene i dette innlegget er lånt fra ulike sider. Klikk på bildet for å finne kilden. Under “Sølvstolen” finner du en interessant rangering og anmeldelse av alle Narnia bøkene (engelsk)

#bok #bøker #litteratur #kristen #sammenligninger #narnia #fantasy #fantasi #roman #anbefaling

2 kommentarer

2 thoughts on “What I learned in Narnia

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *