Morgenrutine og andre gode vaner

Categories tanker, tro og filosofi

Etter nyttår har jeg laget meg en positiv morgenrutine. Noen ganger trenger man bare en “ny start” for å komme i gang med noe, og derfor elsker jeg muligheten som januar gir! Jeg har lenge kjent at det har blitt for lite tid til bibellesing, bønn og tid med Gud. Det gjør at jeg blir mindre inspirert og fokusert i hverdagen, så jeg har savnet det veldig. Denne morgenrutinen hjelper meg til å fokusere for dagen, og få daglig input fra Guds Ord.

Morgenrutinen har 4 skritt, i prioritert rekkefølge, slik at jeg på travle dager kan skippe de to siste.

  1. Skriv litt i 5-års dagboken. Minstekravet er å skrive en linje, men det er plass til litt mer. Det skal ikke være masse, bare litt om dagen i dag, og/eller noe spesielt jeg tenker på. Noen ganger skriver jeg mer på kvelden, når dagen har gått.
  2. Les i andaksboka. Jeg har sjelden brukt andaktsbøker veldig mye, men denne liker jeg godt. Den er godt skrevet, relevant og tolker bibelen på en god måte. Dette tar ikke lang tid, så selv på travle dager får jeg lest litt av Guds Ord!
  3. Les et kapittel i bibelen. Jeg holder for tiden på med en grundig gjennomlesning av gamle testamentet, og har kommet til 1. kongebok. Det er en del tungt stoff, men også noen skikkelige perler! Og for å gjøre det mer konkret og anvendelig for mitt liv pleier jeg å:
  4. SOAPe bibelkapittelet. Det handler om å fokusere mer på et vers, og hva det betyr for meg. Jeg har skrevet om hvordan du SOAPer HER. Det er virkelig en super måte å lese bibelen på 🙂

PS: Du kan lese om mine nyttårsforsetter HER.

Sånn med unntak av morgenrutinen min, har jeg også kommet smått i gang med andre gode rutiner. Det tok noen dager å trappe ned godteri-inntaket, men nå er jeg endelig der at jeg kan klare en dag uten sjokolade. Og veldig kjekt at Thomas er med på at vi kun har èn snope-dag i uka. Jeg gleder meg til i morgen, for å si det sånn!

Jeg var på min første treningsøkt på mandag, og skal egentlig på nr. 2 i dag. Men mulig den må utgå, fordi jeg skadet foten min mandag kveld. Det er forresten også noe jeg må skrive om, for det er en tragikomisk historie som sikkert kan spre litt glede.

Vanen om å holde kjøkkenet ryddig (som jeg og Thomas hadde blitt enige om) har enda ikke skjedd. Men vi lever i håpet om at vi en dag skal komme til bunns i haugen med oppvask 😛 Hvordan går det med dine vaner etter nyåret?

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *