Mål er bra, fordi det gir oss noe å sikte mot; det gir mestring når man når dem, og det gir hjelp til å prioritere i hverdagen. Men jeg tror det er viktig å ha mål som man gleder seg til å gjøre, ikke bare på områder man sliter med. Så her er mine mål, ønsker og tanker for året som ligger foran…

Lære å lage mer mat fra bunnen av. Vi er så dårlige i matveien for tida! Vi har ingen fantasi, og jeg sliter med å finne på noe som alle kan like. Jeg vil også være bedre å planlegge uke for uke, for da blir måltidene mye mer variert og sunne. Et av målene er altså å ha litt fokus på middagsmaten vår, både med tanke på økonomi og helse. Jeg har en avtale om å lære å lage litt syrisk mat som jeg elsker, og det gleder jeg meg veldig til!

Sy jeans. De fleste årene i det siste har jeg hatt symål, og 2021 blir ikke noe unntak. Jeg vil rett og slett lære meg å sy skikkelige, ordentlige, behagelige og passelige jeans. Dette må jo være mitt ultimate symål, siden jeans er noe av det vanskeligste for meg å finne passende av i butikkene. Jeg hadde dette målet på lista for 2020 også, men det var det eneste av tre symål jeg ikke klarte.

Lære å bruke motorsag. Altså, jeg vet ikke om dette er en god idè, i og med at jeg enda er redd for sirkelsaga. Men det virker veldig praktisk å kunne sage ned et tre helt selv! Spesielt i forbindelse med nestemål, som er å

Plante ca 10 juletrær, og for å gjøre det, må det ryddes plass i skogen til mamma! Hun har en passe granskog med digre grantrær, men også noen ledige områder hvor det har vokst opp masse dumme bjørker og andre uidentifiserte løvtrær. Det er altså disse jeg skal sage ned, og så har mamma sagt ja til å bestille inn noen “baby juletrær” til meg 🙂 (Har jeg nevnt at hun eier et hagesenter?) Målet er selvforsyning når det gjelder juletrær om noen år! Og jeg tenker da å plante noen hvert år fremover…

De siste årene har jeg alltid hatt et lesemål. Jeg tror jeg legger meg på 80 bøker i 2021 som året før. Så kan jeg heller vurdere å utvide det til 100 🙂

Jeg skal skrive hver dag i en fem-års-dagbok. Dette har jeg faktisk gledet meg litt til, og håper at det blir en god måte å både “lagre” noen minner, men også en arena for personlig utvikling og refleksjon hver dag. En litt kul fun-fact er at bestemoren min (som nå er 82 år) faktisk har brukt en sånn dagbok i 20 år nå! (altså, 4 stykker). Hun noterer ting som været og hvem som er på besøk. 🙂

Jeg og Thomas har også noen fellesmål som i første omgang gjelder for januar. Vi skal prøve å holde kjøkkenet ryddig, og kutte ned på godteri-inntaket igjen etter jula. Kjedelige standard-mål der altså.

Jeg tenker også å fortsette den gode tralten fra i fjor med å trene omtrent to ganger i uka. Jeg skal ikke ha noe konkret vektmål, selv om jeg gjerne skulle gått ned litt. Men det gjelder å ikke ha for mange mål. Og hvis man alltid har de samme tingene, blir det lett å slække for mye. Så i år skal jeg har større åndelig fokus enn kroppslig: Komme inn i gode bibelleserutiner, lese om igjen noen gode kristne bøker jeg har lest de siste årene, ta meg tid til refleksjon og egenutvikling, og snakke med Gud hver dag.

Kanskje er det for mye forskjellig til å klare alt. Men jeg trenger å ha mål på flere ulike områder. For den som sikter høyt, treffer høyt, selv om man bommer litt på målet 🙂   Dessuten er et år lenge, og man kan rekke mye. Men jeg må nok kanskje dele opp og ha fokus på enkelte ting mer enn andre i noen måneder…                                                              Hva er dine mål for 2021?

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *