Fysisk form etter fødselen

Categories B opplevelser og hverdagsliv

Rett etterpå

Rett etter fødselen, var det veldig ubehagelig å gå. Vonde sting og mye blod gjorde at jeg gikk i sneglefart. Vi holdt oss inne på sykehuset i tre dager, uten mye action.

 

Hjemme: ut og gå

Da vi kom hjem begynte jeg å føle meg mye bedre i kroppen. Allerede fem dager etter fødsel, var vi på vår første tur. Men da kjente jeg at kroppen enda har en vei å gå. Etter å ha gått et par kilometer (nå avansert fra sneglefart til skilpaddefart), var jeg helt svett, og veldig sliten. Men fornøyd. Og så har jeg prøvd å gå litt lenger for hver gang. Nå klarer jeg en 4-5 kilometers tur. Heldigvis fungerer det godt å gå med både vogna og hunden. Neste skritt er å prøve bæreselen, så jeg kan gå litt i terreng, ikke bare på asfalt.

 

Trening

Jeg fikk et ark med ti øvelser på sykehuset fra fysioterapeuten. Målet har vært å gå gjennom disse en gang til dagen. Jeg må jo innrømme at det ikke har blitt hver dag. Men alt er bedre enn ingenting, og jeg tar det ikke så tungt. Noen av øvelsene er veldig enkle, og andre har jeg merket noe fremgang på. Enkelte er enda ganske vanskelige… Dette er ikke noen times-lang hardtrenings-økt, altså. Det er mer som ti minutter. Men igjen; alt er bedre enn ingenting!

 

Utfordringer

Jeg føler at jeg har vært litt uheldig. Fem dager etter fødsel, fikk jeg tannverk, og syv dager etter forstuet jeg foten. Foten ble heldigvis mye bedre etter en dag med stillesitting, men tanna måtte jeg lide med i to uker. I går var jeg endelig hos tannlegen og fikk fikset det. Jeg har også hatt mye hodeverk disse første to ukene, og håper at det har vært pga. tannverken, så det slutter nå. Jeg kjenner at jeg gruer meg ganske mye til mitt første migreneanfall; det har vært så deilig at det forsvant helt under svangerskapet…

 

Søvn

Alle spør meg om Miriam sover godt på natta. Og det har hun egentlig gjort. Men nå har jeg hatt to netter med lite søvn og en del skriking, så jeg er spent på om det vil fortsette… Det som har vært likt hele tida, er at hun har sovet godt på formiddagen, så da har jeg i hvert fall en mulighet til å “komme meg” og få gjort litt husarbeid…

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *