Bøker i februar

Categories H bok

Her kommer anmeldelsene fra bøker lest i februar. Det ble 13 bøker (5 lydbøker).

  1. Flour Babies – Anne Fine. Simon har lave ambisjoner når det gjelder skole. Og da læreren gir elevene oppgaven “melbabyer” gjør en misforståelse til at Simon endrer innsats og oppdager både det ene og det andre om seg selv. Karakter: 4
  2. Pårørende til MR: jobben du fikk, men aldri søkte – Kjersti Berge. En bok som skaper forståelse, ikke bare for folk med ME, men hvordan det påvirker hele familien. Mannen hennes, Geir Berge har også skrevet en bok om livet med ME. Karakter: 4
  3. Epler faller aldri – Liane Moriarty. Som alltid med Moriartys bøker, er denne full av kreative karakterer, dramatikk og uventede vendinger. Likte denne også godt 🙂 Karakter: 5. 
  4. Huset brenner: om en familie og et klima i krise – Malena Ernman. Jeg var litt nysgjerrig på Greta Tunberg og lidenskapen hennes – ikke minst om hun kommer med noen gode løsninger og tips angående klimakrisen. Og boka lærte meg mye om klima, i tillegg til en del om autisme, ADHD, å være annerledes og å gjøre det man må. Karakter: 4. Huset brenner : om en familie og et klima i krise
  5. Den lille prinsen – Antoine de Saint-Exupèry.  En fransk barnebok litt utenom det vanlige. Men jeg fikk ikke den leseropplevelsen jeg hadde håpt etter å ha sett andres positive omtaler. Karakter: 3. 
  6. Robinson Crusoe – Daniel Defoe. Jeg liker å lese en klassiker innimellom – rett og slett for å “vite hva folk snakker om.” Men denne gav meg ikke egentlig så mye utover det…En litt langtrukket historie om en skipbrudden man som overlever på en øde øy, skrevet på en litt teknisk og lite spennende måte. Karakter: 2 
  7. 31 days to great sex – Sheila Wray Gregoire. En grei bok jeg og Thomas lyttet til sammen – et kapittel til dagen. Karakter: 5. 
  8. Doppler – Erlend Loe. En veldig merkelig bok (som Loes kanskje ofte er?), men artig. Full av absurd ironi, humor og noen allmenne sannheter som vi ikke liker å vedkjenne oss. Karakter: 4. 
  9. Klatremus og de andre dyr i hakkebakkeskogen- Thorbjørn Egner. Favorittboka til toåringen, og nå har jeg omsider også lest hele. Koselig barnebok, som også sier noen sannheter om hvordan vi mennesker er. =) Karakter: 5
  10. Looking for Alaska – John Green. Om å flytte på internatskole, bli forelsket og oppleve en stor, plutselig tragedie. Er spent på å se filmen nå, side jeg likte boka godt. Karakter: 5. Looking for Alaska - Rotten Tomatoes
  11. La oss snakke om 22.juli: en sakprosa for barn – Thomas J. R. Marthinsen. En fin bok for de som er interessert i det som skjedde. Kan også brukes i skolesammenheng. Karakter: 4
  12. Den andre datteren – Lisa Gardner. Melanie har ingen minner fra før hun ble adoptert av de sørgende foreldrene som nettopp hadde mistet datteren til en seriemorder. Men noen sender mystiske trussel-lapper for å få frem sannheten. Karakter: 4. 
  13. Det ender med oss – Colleen Hoover. En virkelig god bok som fenget meg fra første side, og holdt på følelsene og konsentrasjonen min hele tiden. Den klarer å være gøy og romatisk uten å bli klissete, og tragisk og grusom uten å bli sippete og kjedelig. Jeg gleder meg allerede til fortsettelsen (det starter med oss) kommer ut! Karakter: 6.  Det ender med ossDet ble mange firere denne måneden, men heldigvis kom Colleen Hoover mot slutten og reddet lesemåneden! Jeg ligger veldig godt an til årets lesemål (100 bøker), så kanskje jeg etterhvert skal våge meg på litt tyngre litteratur. For eksempel har jeg Wuthering Heights liggende i bokhylla… Hva er det beste du har lest i det siste?
0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *