DIY sommertopp med drapering

Categories A Hobby

 

 

Denne toppen sydde jeg hovedsaklig fordi jeg trengte en topp som matchet skjørtet jeg sydde nylig (se det HER). Jeg hadde jo nesten ingenting som gikk sammen med det! Så jeg raidet stoffhylla, og fant restene av et stoff jeg kjøpte på loppemarked, og tidligere har sydd en t-skjorte til mamma av.

Siden stoffet er ensfarget, måtte jeg finne et mønster som det var litt ekstra med. Vil jo ikke sy en helt vanlig, standard singlett heller, liksom. Så kom jeg over et gratismønster som virkelig var kjempegreit! Det har gode forklaringer, og er enkelt å printe og lime sammen. Du finner mønsteret i PDF-fil HER. Jeg viser en kort versjon, men fremgangsmåten er mye bedre forklart i PDF-filen.

1. Etter å ha printet, klippet og teipet sammen mønsterarkene, var det klipping av stoffet som stod for tur. Man klipper to store biter (fremme og bak på toppen) og seks små biter (2 og 2 like) som skal bli stroppene. 

2. Syr sammen fremdelen og bakdelen, og bretter inn og syr i erme-hulene.

 

3. Syr i sammen tre og tre av de små bitene etter markeringer, og bretter den dobbelt.

4. Så er det bare å sy alt i sammen! Man bruker først en rynketråd til å fordele rynkene både fremme og bak. Dette førte til en del frustrasjon da jeg måtte ta opp en del, og så klarte å klippe rynketråden-> og måtte gjøre alt helt på nytt. Men jeg ble veldig fornøyd med resultatet, og har brukt toppen flere ganger allerede. Den er veldig behagelig, og sitter fint på.  

Siden jeg kjøpte stoffet på loppemarked, har jeg brukt ca 10kr på denne toppen. 

Hva synes du? 
 

1 kommentar

1 thought on “DIY sommertopp med drapering

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *