Profet

Categories H bok

“Like barn leker best. Og andre barn må passe seg.”

 

Boktittel: Profet (på norsk er dette to bøker. Løgnen og Sannheten.)

 

Forfatter: Frank E. Peretti

 

Innhold: John Barett er nyhetsoppleser på kanal 6, og har for lenge siden gått bort fra sin kristne barnetro. Men på grunn av en rekke mystiske og tragiske hendelser begynner han å igjen tenke på Gud.  Hva gjør han dersom Gud og jobben kommer i konflikt? Et gjennomgangstema er selvbestemt abort og valget om å gå mot strømmen for å gjøre det riktige. 

 

Min mening: Jeg må innrømme at jeg ble ganske skuffet over boka. Frank Peretti har alltid gitt valuta for pengene før, men disse bøkene var dårlig formulert (vel og merke på norsk), klønete skrevet, og med en lite overbevisende handling. Ikke god underholdningsverdi, og det gode budskapet forsvinner litt på grunn av manglende troverdighet. Dette kan ha noe med at jeg nettopp leste en meget velskrevet roman av Jodi Picoult. Det kan også ha noe med at denne boka ble skrevet i 1992, så er ikke akkurat helt fersk. Jeg likte heller ikke at de hadde delt inn boka i to deler på norsk. Del en gir virkelig ikke mening alene. Men noe som er bra med boka, er at den gjør oppmerksom på at ingen nyheter kan være objektive, og at media også må ses på som en subjektiv kilde i mange saker.

 

Terningkast: 3. Ikke Perettis beste øyeblikk.

Anbefaler å heller lese Mørkets rike av samme forfatter.

 

Målet mitt er å lese femti bøker i år, altså ca 1 hver uke. Disse var nr. 15 og 16.

2 kommentarer

2 thoughts on “Profet

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *