Heklede Grytekluter – Sekskant med spiral (+Oppskriften)

Categories A Hobby

Nå er jeg ferdig med et sett grytekluter til det nye hjemmet vårt. Denne gangen var jeg veldig obs på at de måtte være utrolig tykke (hvem vil vel brenne seg?) og det er også litt moro at de tar igjen fargene i stua, som er turkis for tiden. Oppskriften laget jeg selv, og legger den ut for dem som måtte være interessert (skriver den ned for min egen del, i tilfelle jeg vil lage flere senere). Oppskriften er ikke skrevet, eller laget på noen proff måte, jeg har bare heklet, og skrevet ned underveis. Så spør hvis noe er uklart, og endre den, om du finner en bedre måte. Enjoy.

Normal
0

21

false
false
false

NO-BOK
X-NONE
X-NONE

 TYKKE GRYTEKLUTER MED SPIRALMØNSTER

Du trenger bomullsgarn, 50g av hver farge til en gryteklut. Jeg brukte bommullsgarnet fra Stoff og Stil, som jeg liker veldig godt. Kjøp gjerne inn fire nøster, så du har til to grytekluter i samme (eller omvendte) farger.

Svart

6fm i MR (eller ta 6lm, og fest med en fm)

2fm i hver fm  (I disse, og alle de følgende fm, hekler du kun i den bakerste halvdelen av fastmaskene)

1 fm, 2 fm i neste fm                     Seks ganger

2 fm, 2 fm i neste fm                     Seks ganger

3 fm, 2 fm i neste fm                     Seks ganger

4 fm, 2 fm i neste fm                     Seks ganger

 5 fm, 2 fm i neste fm                    Seks ganger

7 fm, 3 fm i neste fm                     Seks ganger

9 fm, 3 fm i neste fm                     Seks ganger

11 fm, 3 fm i neste fm                   Seks ganger

13 fm, 3 fm i neste fm                   Seks ganger

15 fm, 3 fm i neste fm                   Seks ganger

Fm i hver fm

*4 lm, fest i 4. fm fra nålen* Gjenta fra * til * hele runden rundt (=30 lm-buer)

30 lm, festes med fm i samme maske som nålen er ( dette blir hanken).

I hver bue; fm, st, dbst, st, fm

I hanken; 30 fm, fest.

Og nå bør du sitte igjen med noe som ligner på dette:

 

Turkis;

Begynn i midten med 2lm. Deretter en st i hver fm i en spiral utover.(Her er fastmaskene enklere å få tak i siden vi har heklet i kun den bakerste delen tidligere.) Fest på enden med en fm. Klipp og fest alle tråder.

 

Og resultatet er disse myke, store, tykke gryteklutene som du ikke brenner deg på! Jeg har heklet noen lignende grytekluter i rosa og hvitt HER, men de er litt annerledes i fasongen.

#hobby #DIY #Oppskrift #Hekling #hekleoppskrift #gryteklut #grytekluter

5 kommentarer

5 thoughts on “Heklede Grytekluter – Sekskant med spiral (+Oppskriften)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *