Du er ikke så flink til å sy, mamma…

Categories Q Lignelser

Elsker sånne historier som dette 🙂



Sofia hadde vært ute å lekt hele dagen, men nå var hun sliten og ville komme inn og hvile seg litt.
Så hun slengte skoene fra seg i et hjørne, tok et glass saft og satte seg på gulvet, lent mot morens ben.

Nysgjerrig kikket hun opp for å se hva moren holdt på med.
Hun skjønte at moren hennes holdt på å sy noe, for hun hadde tatt frem nål og masse garn i forskjellige farger. Sofia satt stille å så på gulvet en lang stund og så på at moren sydde. Men til slutt klarte hun ikke holde seg lenger.

”Du mamma.. det gjør ingen ting at du ikke er så flink til å sy.
Jeg synes du er verdens beste mamma likevell.”

Moren til Sofia lo litt og spurte hva hun mente.

”Nei.. det blir jo ikke så fint når du syr,” sa sofia og vred litt på seg.
”Det er jo ganske mange knuter og sånn. Man kan ikke en gang se hva det forestiller.
Men det gjør ikke noe. Jeg liker deg uansett,” sa hun trøstende.

Nå smilte moren til Sofia enda bredere og ba Sofia sette seg på fanget hennes istedet.
Så bredte hun broderiet ut forran dem.

”Du så på broderiet fra undersiden,” forklarte hun for Sofia.
”Men se hvordan det ser ut fra min side. Knutene på baksiden har en mening.
Og det som ser ut som et eneste rot fra baksiden, er et vakkert bilde på forsiden.”

Moren til Sofia la fra seg broderiet og ga Sofia en klem.

”Og vet du hva,” sa hun. ”Det hender at vi voksne gjør akkurat det  du gjorde nå nettopp.
Men vi er ikke alltid like kjærlige som du når vi henvender oss til Gud. ‘Gud, livet mitt er et eneste rot.
Det er bare knuter over alt og ingenting gir mening. Hvorfor gjør du ikke noe med det?’ roper vi til Ham.
Og da tror jeg Gud sier det samme om livet vårt som jeg sa til deg om broderiet.


‘Kom og sett deg på fanget mitt. Du ser bare et meningsløst rot av knuter.
Men jeg holder på å brodere livet ditt. Og resultatet kommer til å bli helt fantastisk vakkert.’ ”


Kristina Reftel
Fra boka ‘Alltid elsket’

Fant lignelsen på bloggen til Aina Regina

Har før lagt ut inlegget “glemmer jeg ser vrangen”, et dikt som handler litt om det samme.

 

Likte du historien?

1 kommentar

1 thought on “Du er ikke så flink til å sy, mamma…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *