7.LESE

Categories P Julekalender

 Hver dag før jul skal jeg legge ut et ord, en sang og et bilde som betyr noe for meg…


I dag hadde jeg lyst til å blogge om bøker. Har lest unormalt mye i det siste. Både pga. eksamen, og bare for kosen sin del når jeg trengte noe annet enn eksamen å tenke på. Det fikk meg til å tenke på de bøkene som har satt spor. De bøkene jeg liker så godt at jeg ikke glemmer dem intrykket de setter. I den anledning tenkte jeg at jeg skulle sette opp en topp-10-bokliste. Noen av punktene er serier. De er ikke i prioritert rekkefølge. Disse er alle bøker jeg kunne tenke meg å lese om igjen (noen har jeg allerede lest flere ganger)

Bøker Topp 10

Skammarserien – Lene Kaaberbøl(4 bøker)

De eneste bøkene på nynorsk jeg har lest. Den spennende historien gjør at jeg glemmer alt annet -inkludert at jeg leser på noe så merkelig og unaturlig som nynorsk.

Harry Potter – J.K. Rowling(7bøker)

En serie som er helt magisk! Det er masse spenning, men det jeg liker aller best er øyeblikkene i “hverdagen”, og det at det hele har en fantastisk sammenheng: når man kommer til siste boka er det som om alle bitene passer sammen, og alt løser seg. Etter jul skal jeg kjøpe meg hele serien fra ebay! Gleder meg som en unge^^

Twilight-sagaen – Stephenie Meyer (4 +1 bøker)

Første boka var bra da jeg leste den-lenge før noen hadde hørt om twilight. Da jeg fant nr. to ble serien kjempespennende! Etter det økte forventningene, og de positive overraskelsene til et maksimum – de blir bare bedre og bedre! Må forresten også nevne “the short second life of Bree Tanner.” Også en bok som må leses! (hører litt med i serien, den også på et vis)

Legenden om Narnia – C. S. Lewis (7+1 bok)

En serie som hører til i enhver toppliste! Den er på noen måter litt barnselig -som eventyr! Men det at den har så mye bra budskap veier opp for det barnselige. Skikkelig spennende og koselige bøker som jeg nok aldri blir lei. I tillegg til de 7 vanlige narnia-bøkene MÅ man bare lese “drømmen om narnia” som er om historien før. Den er så gøy!

Deltoras Belte – Emily Rodda (7+4+3bøker=3 serier)

Geniale og lettleste bøker! For en fantasi Emily Rodda har! Spennende fantasy for alle pengene. Strengt talt er det vel bare den første serien som heter deltoras belte, men vi er ikke så strenge her på bloggen.

Kabalmysteriet – Jostein Gaarder

Enda en koselig bok! Jeg liker så godt den spennende fantasifulle greia! Samtidig blir blandingen med filosofi og virkelighet både givende og bra! 

Skuret – William P. Young

En givende bok! Spenning er det nok av her også. Denne er virkelig verdt å lese! Får litt lyst å lese den om igjen, og tenker at jeg sikkert har utvannet og ødelagt ordet spennende for lenge siden. Men den er spennende!

 

Kjærlighetens Favn – Amanda Guy

Rørende historie som har gitt nok av inntrykk, og mye å tenke på og bli påvirket av.
Bibelen – mange (66bøker)
En bok jeg aldri blir ferdig med å lese (selv om jeg snart har lest gjennom den). Utfordrer meg, gleder meg, og gir meg svar på vanskelige ting. Den gjør meg til en bedre person, til og med:)

Mørkets rike – Frank Peretti (to bøker)

Disse bøkene er både utrolig spennende og genialt utformet, men har også noen viktige trekk fra virkeligheten som man kan lære av. Ikke at alt er sant; men at det er noen ting jeg kanskje burde tenke mer over i hverdagen…

  Linker til innlegg med anmeldelse av de to bøkene i serien:Mørkets Rike Mørkets rike møter motstand


 

Bare å skrive om det gir meg lyst til å lese alle disse bøkene på nytt! Skulle ønske jeg hadde mer tid… Men i dag har jeg begynt med hjemmeeksamen. Er ferdig på fredag. Har skrevet omtrent halve (2000 ord) til nå. Jeg skulle virkelig ønske jeg hadde en dag mer enn jeg har… Men! På fredag mangler jeg bare en eksamen, så er det ferie:)

 

Me In Motion: Here In The Middle

musicnodes

 

Er noen av disse dine favoritter? Eventuelt hvilke andre?

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *