Fanget av tviltanker

Categories tanker, tro og filosofi

Noen ganger tviler jeg

Jeg tror at det å tvile er en vanlig del av det å være kristen, selv om det virker som om mange andre ikke har det sånn. Jeg vet ikke, kanskje er det noen som slipper unna. Jeg skrev fanget i overskriften, fordi det kan føles sånn noen ganger. Du kan ikke gjøre akkurat slik du skulle ønske på grunn av tvilen. Den fanger kjærligheten til Gud.

Jeg synes det er flaut (men ærlig) å si at jeg også tviler. Etter alt det Gud gjør for meg, etter alle de underne jeg har sett, alt det jeg har hørt om!

Alikevel så tviler jeg altså noen ganger. Jeg er så heldig at jeg har opplevd noen ting; noe å holde fast i når tvilen kommer. Hvis ikke kan det godt hende at jeg ikke hadde klart meg. Kanskje hadde jeg gitt opp? Takk Gud for at jeg ikke har det!

 
BildeKilde

Disiplene tvilte også noen ganger

 Det er godt å tenke på at jeg ikke er den eneste. Til og med disiplene til Jesus tvilte noen ganger på Ham! Det synes jeg er utrolig! De gikk i flere år, og så ham gjøre mirakel etter mirakel. De fikk høre på undervisningen hans daglig, og alikevel ble også de fanget av tviltanker noen ganger.

« Tomas, en av de tolv, han som ble kalt Tvillingen, var ikke sammen med de andre disiplene da Jesus kom.  «Vi har sett Herren,» sa de til ham. Men han sa: «Dersom jeg ikke får se naglemerkene i hendene hans og får legge fingeren i dem og stikke hånden i siden hans, kan jeg ikke tro.»
 Åtte dager senere var disiplene igjen samlet, og Tomas var sammen med dem. Da kom Jesus mens dørene var lukket. Han sto midt iblant dem og sa: «Fred være med dere.» Så sier han til Tomas: «Kom med fingeren din, se her er hendene mine. Kom med hånden din og stikk den i siden min. Og vær ikke vantro, men troende!» «Min Herre og min Gud!» sa Tomas. Jesus sier til ham: «Fordi du har sett meg, tror du. Salige er de som ikke ser, og likevel tror.»Joh. 20.24-29.
 

Det er ganske uforståelig, men alikevel litt betryggende. Gud tilgir at vi har tviltanker, han skulle bare ønske at vi kunne ha litt mere tro!

« (…)vær ikke vantro, men troende!»  Joh. 20.27.  

 

BildeKilde

 

Noen prøver å få oss til å tvile

Jeg vil jo ikke tvile! Dette å tro er et valg jeg har tatt, og som jeg står på, og jeg VET jo egentlig at det er sant. Problemet er bare at Satan bruker våre svakheter til å så løgner. Han prøver å lure oss til å føle oss alene om å tro. Han sier at det er dumt og trangsynt. Ikke hør på ham! 

Vi trenger å tro! Men hvordan får man tro, egentlig?

 
BildeKilde

Hvordan få mer tro:

I bibelen står det at troen kommer av det man hører.

“Så kommer da troen av det budskapet en hører, og budskapet kommer av Kristi ord.” Rom 10.17.  

Da tenker jeg to ting du kan gjøre for å få mer tro:

*Lese i bibelen. Kristi Ord er bibelen. Dette er det viktigste, selv om det kan være utrolig vanskelig. I bibelen kan du på mirakuløst vis få tro om det du leser. Vi trenger å høre om det gode budskapet, vi trenger å høre om alle tegnene Jesus gjorde.

*Høre på folk som forteller om ting de har opplevd med Gud. Har du noen kristne venner? Spør dem om hvorfor de egentlig tror. Gå på bra kristne møter hvor folk forteller om sitt liv med Gud. Ikke alle menigheter kan tilby det samme, så prøv gjerne litt forskjellig. Ofte er det mange bra folk som forteller på store festivaler, for eksempel Impuls som er for hele Norge, eller JTN for de som bor her på sør-vestlandet. Dessuten finnes det mange kristne bloggere som forteller om sine opplevelser med Gud. (Må nevne en bra kristen blogg som skriver dikt om blandt annet livet med gud: Barekristian.blogg.no )

 
“I ham kom også dere til tro
da dere hørte sannhetens ord,
evangeliet om deres frelse.
I ham ble dere merket med seglet: 

Den hellige ånd som var lovet oss.”

Efeserne 1.13.
 

 

 Å tro på grunn av erfaring er er ikke å tro

Jeg tenkte at jeg skulle skrive tre punkter ovenfor: Lese i bibelen, Høre om folks opplevelser, og selv erfare ting med Gud, men det ble bare to punkter. Jeg kunne ikke komme på noen bibelvers som sier at troen kommer av erfaring. Hvorfor ikke? Mitt svar på mitt eget spørsmål er at hvis du erfarer noe, hvis du for eksempel blir momentant helbredet fra å være lam, så er det ikke tro. Da vet du jo at Gud finnes, da er det ingen tvil. Du har bevis!

Jeg tror ikke at Gud vil at det skal være sånn. Vi skal ikke ha bevis, vi skal tro. Troen er full visshet om det vi ikke kan bevise.

“Troen er et pant på det vi håper, et bevis for det vi ikke ser.”  Hebr.11.1

Derfor er det slik at noen blir helbredet og opplever Gud så enormt; for at vi skal høre om det, og begynne å tro, men det er ikke gitt alle. Da hadde det ikke vert tro. Gud vil at vi skal velge ham fordi han er God. Fordi han elsket oss først! Han vil at vi skal tro.

 
BildeKilde

Salige er de som ikke ser, og likevel tror.» Joh. 20.29.    

 

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Fanget av tviltanker

  1. Amen! Et veldig bra og viktig innlegg om noe som mange kristne sliter med. Dette med tvil og tro opptar mange kristne. Jeg tror de fleste av oss opplever dette i større eller mindre grad. Veldig bra at du skriver åpent og ærlig om dette emnet. Guds Fred til deg.

  2. Kom over bloggen din, og jeg klarer ikke å la være å kommenter litt her.
    Det er supert å høre at kristne er tvilende, dvs at det ikke er for sent å snu. Ikke rart dere tviler så mye merkelig dere må forholde dere til. Skal man følge bibelen eller ikke? Er bibelen guds ord? Hvordan forholder jeg meg til GT i forhold til NT? Her er en liten mening fra en lykkelig og glad ateist:
    Hvis man leser GT så er vel gud alt annet en god? Hvor er han ikke herskerisk, dømmende og sadistisk og kun tenker på seg selv? Dere har vel lest GT så trenger vel ikke komme med eksempler på alt det grusomme denne “gode” guden gjør.
    Så, til det NT som mange sier er det rette å følge. Hva skjer i starten der da? Gud fortsetter sitt barbariske og mener at alle mennesker er syndere, men han har jo en sønn han kan ta livet for våre synder. Takke meg til, en slik gud skal man tro på? En som skal styre hvordan du lever, tenker, hvem du skal bli glad i og som mener at alle mennesker er født i synd og må døpes for å bli syndefri.
    Sammenligningen må blir NORD-KOREA; der har man også en som bestemmer hvordan du skal leve, oppføre deg og tenke. Trøsten i Nord-Korea er at når man dør så er man ferdig med det… Det kan vel ikke sies om Kristendommen?
    Nei, det er på tide å våkne, og kanskje er det nettopp det denne tvilen i dere kan gjøre. Som ateist er det beste rådet til alle som er tvilende; les bibelen! Da skjønner man at dette kun er en fantastisk historie som ingen kan ta på noen som helst måte som levesett og tro.
    ,
    Avslutter med noen ord om guds “godhet”: “GOD LOVES YOU SO MUCH THAT HE CREATED HELL IN CASE YOU DON’T LOVE HIM BACK!”!!!

  3. Ikke troende: Du skriver: Hvis man leser GT så er vel gud alt annet en god?
    Nei, jeg synes faktisk ikke det. Nå har jeg lest GT sammenhengende to ganger, og Gud virker for meg alt annet enn ond. Han reiser opp de nedbøyde, og gir folkene mange, mange flere sjanser enn de fortjener. Gud er God, også i GT. Men han er også en rettferdig Gud.
    Til neste avsnitt:

    Mener du virkelig at det er ondskap å si at alle synder??? Trodde det var klart som dagen! Er ikke vanskelig å se på barn at de velger egoistiske løsninger i stedet for rettferdige(ta en kjeks uten lov, dytte en venn som kom først og vant). Og det samme kan man si om voksne. JA, Gud ofret sin sønn. Men sønnen var Gud, og Gud var sønnen. Samme person, ulike fremtoninger. Han ofret seg selv. Sønnen var enig i offeret. For vår skyld. Han kunne jo ha ofret menneskene, men han ofret heller seg selv!

    Ja, Gud vil bestemme over ditt liv. Men han har gitt valget til deg. Så du kan følge Ham, eller la være. (men det beste for oss er jo å følge Ham.) Når du sier: hvem vi skal bli glad i – så sier jo Gud at vi skal være glad i alle, da. Er vanskelig, men slett ikke så dumt, når du tenker over det 🙂

    Kjenner ikke så godt til situasjonen i Nord-korea, men det er forskjell på en tyrann som tvinger en til å følge umenneskelige regler,, og en kjærlig Gud som oppfordrer oss til å følge regler som er til vårt eget beste. Eller er det virkelig en dårlig regel Gud gir oss når han oppsummerer dem alle i å “elske Gud, og elske alle mennesker som oss selv”

    Når det gjelder tvil, som dette innlegget handler om, så lurer jeg på om ikke du også har det? Er det ikke noen partikler av deg som noen gang vurderer at det må stå en skaper bak det fantastiske livet du lever? Den utrolige verden vi bor i? Jeg tror det er sunt å tvile, eller vil man aldri vokse i tro – kun tviholde på det man er opplært til.

    Og sitatet til slutt: Gud skapte ikke Helvete. Helvete er helt enkelt fraværet av Gud – og det er et grusomt sted jeg aldri håper jeg må oppleve. Gud skapte en fantastisk tilværelse for oss. Men han vil ikke tvinge oss. Alle som ikke vil kan bli igjen. Men de vil nok ikke like livet uten ham noe større…

  4. …og der traff jeg spikeren på hodet. Flott at du tar deg tid til å svare, og la meg først fastslå at jeg aldri har vært i tvil, ikke en eneste gang. Og her var det mye å ta tak i. Du sier du har lest GT to ganger, men du finner ikke at gud er ond? Da leser du isåfall med skylapper… Og der er mye av problemet til kristne, de klarer ikke å lese bibelen med et kritisk blikk. Men la meg komme med eksempler på at gud er alt annet en god (og ja, det finnes også eksempler på det motsatte, men så lenge han er så ond som han er så hjelper det ikke);
    Første mosebok 6.7:
    Da sa Herren: «De menneskene Jeg har skapt, vil Jeg utslette fra jordens overflate, ja, både mennesker og dyr, krypet og fuglene i luften, for Jeg angrer at Jeg skapte dem.»
    Kommentar: La oss drepe alle sammen, godhet?
    Første mosebok 19:
    24 Så lot Herren svovel og ild regne over Sodoma og Gomorra, fra Herren ned fra himmelen.
    25 Slik ødela Han disse byene, hele sletten, alle innbyggerne i byene og alt som vokste på marken.
    26 Men Lots kone, som fulgte etter ham, så seg tilbake, og hun ble til en saltstøtte.
    Kommentar: Enda mer utryddelse… Godhet?
    Første mosebok 38:
    10 Det han hadde gjort var ondt i Herrens øyne. Derfor drepte Han ham også.
    Kommentar: Gjør du noe vondt i herrens øyne, så takk for i kveld…Godhet?
    Første mosebok 22:
    10 Abraham rakte ut hånden og tok kniven for å ofre sin sønn.
    Kommentar: Uansett hvor mye man frykter noen, så er det vel aldri greit å myrde et familiemedlem… Eller kristne synes det er greit hvis gud har sagt det? Hadde blitt buret inne i dagens samfunn hvis du prøvde deg på noe slikt… Hvor er godheten? Nytter ikke å komme med at i det jeg skulle til å drepe ombestemte jeg meg, så da må jeg være supergod…?
    Og vi har såvidt begynt på GT. Leser du bibelen egentlig, eller bare sier du at du har gjort det? Hvis man trekker paraleller så kan man jo si at så lenge man gjør noe godt så kan alt det andre forsvares. Fortell meg hvor ellers i samfunnet du slipper unna med det? Drep en hel haug, for da får andre det bedre? Er det et samfunnet vi vil ha?
    Trenger du flere eksempler så kan du jo bare lese GT på nytt, eller du kan få de av meg.
    Alle synder? Mulig det, men ikke nyfødte barn, som i følge bibelen er født syndige. Det er ikke en dåp som gjør at barn blir uten synder. Det er oppdragelse. Døp et barn, la det læres opp til å være egoistisk så er det det. Døp et barn og la det stjele så stjeler det. Hjelper ikke med dåp, barn blir formet av menneskene rundt seg, det mest uskyldige som finnes er et nyfødt barn. Hvis du setter barn til verden og mener de er syndige så har man et ganske rart syn på menneskebarn.
    Ofring av mennesker… Hvis gud er så allmektig, hvorfor gikk han til det skritt å drepe sin sønn? Kunne han ikke bare fridd oss fra våre synder? Nei, han måtte ofre noen for å spre sitt budskap, ifølge bibelen. Det er det flere regimer som har gjort, skremt folk for å få dem til å underkaste seg. IS gjør det hele tiden, hvis dere ikke følger oss så… Hvordan folk kan da få gud til å framstå som god er meg et mysterium.
    Heldigvis så er det ingen som bestemmer over mitt liv. Trenger ikke å bekymre meg for hvem jeg er glad i, om det er eget kjønn eller motsatt kjønn eller noen andre som ikke tror det samme som meg, men i følge bibelen:
    Tredje mosebok 20:
    13 Hvis en mann ligger med en mann slik som han ligger med en kvinne, har de begge gjort noe avskyelig. De skal sannelig dø. Deres blod skal komme over dem.
    Kommentar: Helt klart en innkluderende og kjærlig gud som er åpen for alle… Eller vent litt? Bør homofile død?
    Paulu’s første brev til Timoteus 1 (NT):
    10 for horkarer, for menn som har seksuell omgang med menn, for folk som driver med menneskehandel, for løgnere, for slike som sverger falskt, og hva ellers som er imot den sunne lære.
    Kommentar: Homfili er like ille som menneskehandel (dette var greit i GT)… Ja, her føler man godheten og kjærligheten strømme på.
    Gud, en tyrann:
    Igjen, les GT ordentlig uten skylapper så ser du at gud er en tyrann. Han bestemmer når mennesker skal få leve og når de skal dø, hva de skal tenker og hva de skal gjøre.
    Du sier til slutt: “Men de vil nok ikke like livet uten ham noe større…”, og her har du truffet spikeren på hodet, du legger det i fanget mitt: “To terrify children with the image of hell, to consider women an inferior creation. Is that good for the world?” Og det er akkurat det du sier med siste setning…
    Så oppsummering:
    Er ikke uenig med deg at gud kan være god, men det hjelper så lite som tidligere sagt når man i bunn og grunn er så egoistisk, tyranisk, hevngjerrig og dømmende i store deler av bibelen.
    Homofile er mindre verdt, kvinner er mindre verdt, alle ikke kristne er mindre verdt osv osv. Nei, noe slikt nekter jeg å forholde meg til. “Noe som kan bevises uten bevis kan like gjerne motbevises uten bevis”.

  5. Ikke troende: Du har kanskje også skylapper når du leser?
    Dersom man leser ut fra kontekst, blir mye annerledes. Det blir ikke “La oss drepe alle sammen, godhet?” Det blir “alle menneskene er onde mot hverandre, og lever ikke i fred slik jeg ønsket. Jeg vil prøve gi dem en sjanse til: La oss utrydde alle som allikevel har det grusomt, og så kan den lille resten som er god få enda en sjanse til å leve i fred.”

    For Gud er ikke døden det værste som kan skje med et menneske. Og du kan vel være enig i at dersom det finnes en evig himmel, er dette livet nokså lite og uviktig i forhold.

    Abraham ble testet i sin lydighet. Sønnen hadde ikke blitt ofret uansett: Enten hadde Abraham ikke hørt på Gud=gutten lever, eller det gikk som det gikk.

    Når det gjelder dåp, er jeg enig med deg. Jeg er heller ikke tilhenger av barnedåp. Det er heller ingen kristne (som jeg kjenner) som tror at dåpen er da du blir skyldfri. Dåpen er et ytre tegn på den forandringen, og det nye livet som er skjedd på innsiden. Og DET er ekte. Mennesker blir forandret av Gud – jeg har masse eksempler på venner, bekjente, og folk jeg bare har truffet en gang som har blitt kvitt sykdommer, avhengigheter, og dårlige holdninger. IKKE at man blir perfekt av å bli kristen, men dersom man hele tiden er sammen med Gud, går man på en prosess der man blir bedre enn seg selv hele tiden. Men aldri bedre enn andre!

    Gud måtte ikke ofre seg selv for å spre sitt budskap. Hans budskap var at Han ofret seg selv – for DEG. For at vi skal få lov til å komme til Ham i stedet for å synde. På tross av at vi synder. For at jeg og du skal få en sjanse til..
    Han kunne så klart “frigitt oss fra våre synder” som du sier. Men jeg er sikker på at det er en grunn til at Han ikke gjør det. For det første vil ikke alle være fri. Noen VIL heller synde. Og det er denne frie viljen som tydeligvis er veldig viktig for Gud.

    Bibelen sier ikke at du ikke kan være glad i hvem du vil. Den sier elsk alle mennesker! Men den sier at sex er noe som er ment mellom mann og kvinne, og at annen sex er “avskyelig”. Altså noe unaturlig. Synd betyr faktisk å “bomme på målet” i den bokstavelige oversettelsen.
    At homofile skal dø er en ting. Men vi skal vel alle dø? Og dette er noe som står mange steder i GT, i ulike settinger. Da Adam og Eva syndet i 1.mos.3 sa Gud “Av jord er du, og til jord skal du bli.» Altså at de skal dø. Men det var ikke for en seksuell synd.

    Ehm, skjønner ikke.. Synes du menneskehandel er greit? Det står jo i bibelen at det ikke er greit. Det står også at de praktiserte det i GT. Men det står aldri at Gud oppfordrer til det.

    JA: Gud har et ønske om at vi skal høre på hva han ber oss om. Men reglene Hans er laget for å hjelpe, støtte, og beskytte oss. Han tar liv, men han har også GITT alt liv. Han tar det tilbake noen ganger i GT når Han ser at det ikke går som det skal – at de skader andre, eller seg selv med måten de lever på.
    Bibelen nedvurderer ikke kvinner. Den sier om ekteskapet at mannen skal elske kvinnen som Jesus elsket menigheten. Altså “gi seg selv for henne om nødvendig”. JA, bibelen sier at mannen er overhodet i familien, og det har jeg ingen problemer med – spesielt ikke når mannen skal elske henne SÅ høyt.
    Man skremmer ikke barn når man sier “kom til varmen. Her er det godt å være. Kom til lyset, og det gode. Hold deg borte fra det vonde, farlige.” En slik “skremsel” er sunt. På samme måte som du ville advare et barn fra en farlig elv, vil jeg advare mine barn mot å ikke holde seg nær til Gud. Men så klart får de valget. For om de absolutt vil ut i elva, vil de gjøre det før eller senere uansett. Jeg må bare prøve mitt beste for å unngå at det skjer – og for å få dem til å forstå Hvorfor det er farlig.

    jeg kan være enig med deg i at Gud er dømmende. Men det er vel ikke så rart, siden Han er dommeren? Jeg vil mye heller bli dømt av Han (en rettferdig dommer med nåde) enn av verden som sier at jeg er ubetydelig, tilfeldig, ikke slank nok osv.

    Homofile, kvinner, eller andre er ikke mindre verdt. Du har ikke vist meg et eneste bibelvers som sier det. Stjeling er ikke fint, men bibelen sier at også tyver er like mye verdt. Se bare Joh 8.1-11. Jesus viser nåde til en “sex-synder”.(noe som er likestilt med homofili, eller annen sex utenom ekteskapet). Se bare Luk 5:
    Fariseerne og deres skriftlærde ble forarget og sa til disiplene: «Hvorfor spiser og drikker dere sammen med tollere og syndere?» 31 Men Jesus svarte: «Det er ikke de friske som trenger lege, men de syke. 32 Jeg er ikke kommet for å kalle rettferdige til omvendelse, men syndere.»

    Han ser på syndere som syke, ikke mindre verdt. Han vil gjøre oss friske. Han vil overøse oss med godhet!

    Jeg og du blir nok ikke enige, for vi leser med ulike briller.
    Men for meg er bibelen et nyttig hjelpemiddel – og det skal sies at jeg legger mest vekt på NT. Det er NT som er ment for oss. GT forteller om mye vondt, men det meste er historie. NT er de gode nyhetene. Gud har vært god mot meg. Han har væ

  6. Artig å lese svarene dine og hvor mye du egentlig vil så gjerne at alt skal være så fint… Men nok en gang bommer nok du litt på målet.
    Jeg har ikke skylapper når jeg leser og det kan jeg si fordi jeg leser nøyaktig det som står der. Mens du faktisk innrømmer at du leser med skylapper når du sier: “leser ut fra kontekst”. Nei, ikke gjør det, les det som faktisk står der så ser du det samme som meg (antagelig ikke, fordi du vil så gjerne at det skal være slik du ønsker det).
    Som jeg skjønner på det, og la meg provosere deg litt, så er relasjonene mellom gud og mennesker viktigere enn relasjoner mellom mennesker, og det gir seg når du sier: “For gud er ikke døden det verste som kan skje et menneske”. Men, hva med alle de som er igjen? Eller hva med alt man skulle hatt gjort før man døde? Men dette er vel uviktig…?
    Hvorfor må gud teste oss? Er han så usikker på seg selv at han må teste oss, eller er han bare i et lekent sadistisk humør: “la meg se hvor langt jeg kan tøye strikken”? Nei, her viser gud nok en gang hvilken skikkelse han er i historien.
    Da er vi enige om dåp, så det kan vi vel bare kutte ut da…?
    Nei, bibelen sier ikke elsk alle mennesker, du må da ha lest det jeg ga eksempler fra. Og si at homofile må dø, er det å elske alle mennesker? Og hvem er det som bestemmer at noe er synd eller unaturlig..? Jo, i GT så er det en gud som har et maktbehov for å fortelle oss hva som er rett og galt i et kjærlighetsforhold… Å dømme mange mennesker pga av legning er for meg helt forkastelig……
    Jeg synes menneskehandel også er forkastelig, men det er tydeligvis greit i bibelen:
    3 mosebok 25:44 -” Men vil du få dig en træl eller en trælkvinne, da skal I kjøpe dem av de hedningefolk som bor omkring eder,”… Så det er greit å kjøpe slaver fra hedningefolk?
    Homofile, kvinner eller andre er mindre verdt? Så du mener at alle er like mye verd i bibelen men er de homofile må de dø? Da må jo alle dø da, hvis de er like mye verd. Les 3 mosebok 18:22. Og om kvinner kan man jo lese i samme mosebok 18:19. Eller så kan man jo spørre seg om hva gud mente med dette, 3 mosebok 12:1-5? Gutter gjør kvinner mindre urene enn jenter? Ja, her er det nok av eksempler på at kvinner er mindreverdt gitt… Trenger du flere?
    Det er så mange eksempler å ta av, og det at vi leser med ulike briller stemmer ikke helt. Det som stemmer er at jeg leser bibelen uten briller, mens du leser den med briller som ønsker så gjerne at det som står der gir mening og kan forsvares. Og det de aller fleste kristne til slutt ender med og si, og sånn som du også er på vei til, er at GT er ikke den rette veien, fordi jesus kom og rettet opp alt det gale fra GT i NT, men som tidliger nevnt, når du har tatt så mye liv og gjort så mye galt, så hjelper ikke et par vers fra NT.
    Et lite sitat i natten skal du få: “…when two opposite points of view are expressed with equal intensity, the truth does not necessarily lie exactly halfway between them. It is possible for one side to be simply wrong.”

  7. Ikke troende: Dersom du ikke leser ut i fra kontekst, vil ting få en helt ny betydning. For eksempel det verset jeg allerede har nevnt om menn og kvinner. Dersom en bare leser første del, blir det ikke slik det var ment:
    “For mannen er kvinnens hode, slik Kristus er kirkens hode; han er frelser for sitt legeme. 24 Likesom kirken underordner seg under Kristus, skal en kvinne underordne seg under sin mann i alt.”

    Men dersom man også leser vers 25 forstår man at bibelen ikke er kvinnehatende: “Dere menn skal elske hustruene deres, slik Kristus elsket kirken og gav seg selv for den”

    Det gir ikke mening for seg selv – ute av kontekst. Alt i bibelen, og hvilke som helst andre ord (skrevet eller muntlig) må ses i sammenheng med hvem det er sagt til, når det er sagt, og hva bakgrunnen er. Ellers vil meningen bli totalt annerledes. bare fordi det står om hvordan Lot og familien hans drev incest for å videreformidle slekta, betyr ikke dette at bibelen anbefaler det.
    Du klarer ikke å lese noe uten “skylapper” – eller en viss forforståelse. Hvis du tror det, er du mer blind enn jeg trodde. Vi har alle våre verdier og forutdannelser som bestemmer hvordan vi leser og forstår noe. Spesielt hvis du leser bibelen uten å se på den kulturelle, tidsmessige, og språklige konteksten. Du leser bibelen for å finne feil. Jeg leser bibelen for å se hva jeg kan ha nytte av – JA! Men jeg leser den også med kritiske og spørrende øyne. Jeg spør ofte Gud – hvorfor måtte dette grusomme skje? Hva mener du med dette? Og oftest får jeg svar når jeg spør.

    “Som jeg skjønner på det, og la meg provosere deg litt, så er relasjonene mellom gud og mennesker viktigere enn relasjoner mellom mennesker”. Ja, det sier bibelen, og det tror jeg også på. Det betyr ikke at mennesker ikke har verdi, eller at livet vårt på jorda ikke har verdi (det sier heller ikke Gud og bibelen). Men at noe er viktigere.

    Gud tester oss for at vi skal vokse. Dersom du vil trene opp musklene dine, må du noen ganger løfte noe som er på grensen til det du kan klare. Dersom vi vil få sterkere tro, må vi komme i situasjoner som krever tillit til Gud. Dersom vi vil bli mer tålmodige, må vi havne i situasjon som irriterer oss osv. Han testet Abraham for Abrahams del, ikke sin egen. For at Abraham kunne vokse seg stor nok i troen til den enorme, fantastiske planen Gud hadde for hans liv. Han fikk jo enorm betydning – men det har du kanskje lest?
    Abraham hadde et valg. Han kunne snudd Gud ryggen, beholdt sønnen sin (noe han fikk uansett, da), og ikke blitt det store stamfaren for kristendommen. Men jeg tror at Abraham sitter i himmelen, ganske fornøyd med valget han tok. 😉

    “Så du mener at alle er like mye verd i bibelen men er de homofile må de dø? Da må jo alle dø da, hvis de er like mye verd.”
    Ja, vi skal jo alle dø??? Det er jo hele poenget mitt. Jeg er akkurat like syndig som enhver homofil. Og vi skal alle dø. Men velger vi å ta imot Jesus, får vi et NYTT liv 🙂 (og igjen: nei, vi har lik verdi. Men det betyr ikke at vi alle må ransake oss selv, omvende oss, og søke det som er riktig, edelt og vakkert. Selv om dette ikke nødvendigvis er det samme for alle mennesker)

    Jesus rettet ikke opp feil i GT, han rettet opp i hvordan folk hadde tolket GT feil. Han sier det selv: “Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Matt.5.17.” Han ville vise oss at Gud er mer nådig enn de hadde oppfattet i de gamle skriftene. Men han ville også “stadfeste loven” – for eksempel da han i Matt 5. bl.a. sier at en mann til og med synder om man ser på en kvinne (han ikke er gift med) med begjær. Han er altså til og med enda strengere på noen punkter, og understreker hvordan Gud misliker synden. Han understreker også tilgivelsen og nåden i sterkeste grad.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *