badebomber DIY – oppskrift

Categories A Hobby

 

 

Jeg har fått litt sansen for å lage disse hjemmelagde babebombene. Det kostet litt å kjøpe inn alle ingrediensene, men det er utrolig herlig å kaste oppi en ball i badekaret. Det lukter godt, gir myk og glatt hud, og skal være både avslappende og terapeutisk; nesten som et mini-spa. Og prisen blir liten i forhold til å kjøpe de digge badebombene fra Lush…. Det du trenger er følgende:

1 dl Epsomsalt, kjøpes på f.eks. gymgrossisten.

2 dl Bakepulver

1dl Sitronsyre Jeg kjøpte en kilos-pose på ebay. Fant ikke noen andre steder som var billigere. Det heter citric acid på engelsk. 

1 dl Maisenna

2 ss essensiell olje/duftolje (du får dette mange steder, men jeg har kjøpt de fleste på ebay. Stort utvalg, og billig.)

8-10 dråper konditorfarge

1 ss vann

6 ts olje (jeg bruker bare en rimelig baby-olje, men det er klart at en dyrere olje er enda bedre. Mange oppskrifter anbefaler Castor Oil. 

Former (for eksempel disse fra ebay). Jeg ville ha bestilt ca 5cm i diameter. Da får du litt flere bomber av en oppskrift som denne.

Bland først alle de tørre ingrediensene. Bland de våte ingrediensene for seg selv, og hell dem forsiktig over i det tørre mens du rører raskt. Poenget er at vannet ikke skal reagere med mixen, og begynne å frese. Når alt er blandet, skal det ha konsistensen til våt sand. Ha eventuelt i mer konditorfarge eller vann. 

Fyll begge halvdelene veldig fulle av mixen, uten å stappe. Press dem sammen, og la bombene stå over natta for å “sette seg” før du bruker dem. 

 

Tips: Du kan gjerne bruke glitter i mixen. Det er gøy i badekaret, men henger på lenge etterpå. Thomas var ikke en stor fan av det. Det er også gøy å dele opp mixen mens den er tørr, og lage to forskjellige farger. Det finnes mange videoer på youtube du kan se for å få inspirasjon(for eksempel DENNE). Jeg har doblet og fornorsket oppskriften. 

Eukalyptus-duft skal være beroligende ved forkjølelse. 

 

Et lite tips til dere som bruker amerikanske oppskrifter: Kjøp måleskjeer på ebay for cup, teaspoon og tablespoon. De er faktisk ikke like våre norske mål. Måleskjeene er nokså rimelige, og enkle å bruke i alle amerikanske oppskrifter

 Med herlig mangoduft er dette en av favorittene. Jeg pleier å velge en farge som “passer” til duftoljen. 

 

5 kommentarer

5 thoughts on “badebomber DIY – oppskrift

    1. Det kommer an på hvor store former du har… Nå er det lenge siden jeg har laget disse, men synes å huske at jeg fikk 6-8 stk av en sånn oppskrift..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *