Hvem er jeg?

Categories tanker, tro og filosofi

Jeg kjenner ubehaget vokse når den sjette personen kommer inn døra og setter seg ved det andre bordet. Ikke det bordet jeg valgte da jeg kom først, helt alene. Jeg er ei ganske sosial jente, som alltid tar initiativ hvis andre sitter alene. Men jeg er kanskje ikke viktig nok til å passes på jeg også?

Alise har ringt meg for tredje gang. Hun trenger meg. Deprimert og full av vonde tanker, så jeg rusher ut av huset. Samtidig gir jeg avkall på en haug med lekser som skal leveres, en del husarbeid som mor maser om og en plan for eventen i helga som er så godt som tom. Hvorfor er det så vanskelig å strekke til i alles forventninger?

 Det kan være en utfordring å se på seg selv noen ganger. “Jeg er ikke fin nok/bra nok/flink nok/kreativ nok/sosial nok/___nok”. Selvtillit er et stort problem i dagens samfunn. Vi har en tendens til å måle oss opp mot alle andre som har finere sangstemmer og smalere midjer. Eller vi måler oss i hva andre sier om oss; og mange ganger er de kanskje ikke så flinke til å si positive ting. For å få god selvtillit er det viktig å kjenne seg selv og å vite hvor verdien din ligger. Derfor liker jeg å minne meg selv på hvem Gud sier at jeg er:

Du er faktisk Godtatt! Du er faktisk Trygg! Og du er faktisk Betydningsfull! Les nøye igjennom setningene nedenfor, og minn deg selv på disse sannhetene 🙂

I Kristus er jeg Godtatt:

Joh. 1.12.

Jeg er Guds barn.

 

Joh.15.15.

Jeg er en venn av Jesus Kristus, som Hans disippel.

 

Rom.5.1.

Jeg har blitt rettferdiggjort.

 

1.Kor.6.17.

Jeg er forenet med Herren, og jeg er ett med Ham i Ånden.

 

1.kor.6.19-20.

Jeg har blitt kjøpt og tilhører Gud.

 

1.kor.12.27.

Jeg er en del av Kristi kropp.

 

Ef.1.3-8.

Jeg er utvalgt av Gud og adoptert som Hans barn.

 

Hebr. 4.14-16.

Jeg har direkte adgang til nådens trone gjennom Jesus Kristus.

 

I Kristus er jeg trygg:

Rom 8.1-2.

Jeg er fri fra fordømmelse

 

Rom 8.28.

Jeg vet at Gud arbeider for mitt beste i alle situasjoner.

 

Rom 8.31-39

Jeg er fri fra fordømmelse og kan ikke skilles fra Guds kjærlighet.

 

2.kor.1.21-22.

Jeg er grunnfestet, salvet og satt segl på av Gud.

 

Fil.1.6.

Jeg vet at Gud vil fullføre det gode verket Han har startet i meg.

 

Fil. 3.20.

Jeg er en borger av himmelen.

 

Kol.3.1-4.

Jeg er skjult med Kristus i Gud.

 

2.tim.1.7.

Jeg har fått kraftens, kjærlighetens og visdommens Ånd.

 

1.joh.5.18.

Jeg er født av Gud, og den onde kan ikke røre meg.

 

I Kristus er jeg betydningsfull:

Joh.15.5.

Jeg er en gren på Jesus Kristus, det sanne vintre.

 

Joh.15.16.

Jeg har blitt utvalgt til å bære frukt.

 

1.kor.3.16.

Jeg er Guds tempel.

 

2.kor.5.19-20

Jeg er betrodd forsoningens budskap, og jeg er utsent av Kristus.

 

2.kor.5.17.

Jeg er en ny skapning.

 

Ef.2.6.

Jeg er satt i himmelen med Jesus.

 

Ef.2.10.

Jeg er Guds verk, skapt til gode gjerninger som han har lagt klare foran meg.

 

Ef.3.12.

Jeg kan komme fremfor Gud med selvtillit

 

Fil.4.13.

Jeg klarer alt i Jesus, Ham som styrker meg.

 

 

 

 I biblen finnes det faktisk over 3000 løfter. Alltså at GUD lover DEG noe! En del av løftene har betingelser, så sjekk ut bibelen for å finne ut alt Gud har lovet deg 🙂

 

 

Så en dag du føler deg litt Verdiløs, Forkastet, Redd, Plaget eller Ensom; Ta frem denne tabellen, og minn deg selv om at du faktisk er Godtatt av Gud, Trygg i Ham, og Betydningsfull for din perfekte Far.

Anbefaler også disse sangene: (klikk på sangnavn for å komme til sangen på youtube)

Rebecca St. James – You are Loved

Steven Curtis Chapman – Fingerprints of God

Casting Crowns – Voice of Truth

David Crowder Band – How He Loves

PS: Historiene i begynnelsen er diktet opp, men samtidig er det situasjoner jeg kjenner meg veldig igjen i, og som har skjedd meg, bare på litt andre måter. Navn er også oppdiktet.

Tabellen fant jeg i boka “a Confident Heart” som er anmeldt HER.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *