Et parforhold etter bibelens mening:)

Categories tanker, tro og filosofi

efeserne.5.22-24:

"22 Dere kvinner, underordne dere ektemennene deres som under Herren selv. 23 For mannen er kvinnens hode, slik Kristus er kirkens hode; han er frelser for sin kropp. 24 Som kirken underordner seg Kristus, skal kvinnene underordne seg sine menn i alt."

Disse versene taler ikke akkurat for kvinnesak! Det virker nesten som om Gud ser ned på kvinner, og at de skal være en slags kropp der mannen er hodet, men bibelen MÅ leses som en helhet, ikke "versevis." Mange bruker dette verset til å argumentere for at de kan være "dominerende" ovenfor konene sine, men de har kanskje gått glipp av de neste versene:

efeserne 5. 25-28:
 "25 Dere menn, elsk konene deres, slik Kristus elsket kirken og ga seg selv for den, 26 for å gjøre den hellig og rense den med badet i vann, i kraft av et ord. 27 Slik ville han selv føre kirken fram for seg i herlighet, uten den minste flekk eller rynke. Hellig og uten feil skulle den være. 28 På samme måte skal altså mennene elske sine koner som sin egen kropp. Den som elsker sin kone, elsker seg selv."

Hvis menn følger disse retningslinjene er det nok ikke noe problem for oss kvinner å underordne oss litt. Hans oppgave er etter min mening enda større og mye vanskeligere; Elske oss slik Jesus gjorde! De skal faktisk være beredt til å gi livet sitt for konene sine… 

Ble forresten inspirert til dette innlegget av en tale Kjersti Berge hadde på betania for noen uker siden om "sex og sånnt"

4 kommentarer

4 thoughts on “Et parforhold etter bibelens mening:)

  1. Utrolig bra skrevet av deg!! Jeg blir mer og mer overrasket over hvor god du er til å skrive jo flere innlegg jeg leser! Stå på! Dette er skikkelig bra, og så utrolig gøy at du også har med en del kristent innhold! Digger måten du skriver på!

  2. Så flink du er til å skrive! 🙂 Jeg kommer til å følge bloggen din framover!
    Er dessuten veldig enig i forhold til det du skriver om hva bibelen sier om parforhold. Utrolig mange som mistolker det der…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *