Ting jeg gruer meg til med å bli mamma

Categories D Familie

Nå er det kanskje ikke akkurat så vanvittig positivt å ramse opp alt man gruer seg til. Spesielt ikke når det gjelder en så stor, viktig og positiv ting som å få barn. Men samtidig kommer jeg ikke unna at det er mange bekymringer og betenkeligheter som melder seg i løpet av disse ni månedene. Så jeg tenkte at det var like greit å få en oversikt 🙂

  • Det første jeg gruer meg til, er når jeg skal være syk med et barn i hus. Det begynte jeg å tenke på nå, nå jeg var syk. For det er så deilig å være litt egoistisk og krevende, men med et lite barn må egoismen komme i andre rekke. Man kan ikke bare “koble vekk alt” når man ikke er opplagt noen dager. Enda verre blir det vel å se barnet sitt sykt; det gruer jeg meg også til…
  • Jeg gruer meg også selvfølgelig til fødselen. Jeg kan ikke si at jeg takler smerte noe særlig godt (hadde vært håpløs i en tortur-situasjon). Prøver å ikke tenke så veldig mye på fødsel, men den ligger jo der og venter som en skremmende skygge i overskuelig fremtid.
  • Når det gjelder oppdragelse og sånt, er kanskje maten det jeg gruer meg mest til (rart?). Thomas er veldig kresen, og det har jeg også vokst opp med å være (selv om det er mye bedre nå). Og jeg er spent på om jeg klarer å venne LilleBaby til å like mer forskjellig. Og også å få inn en (mye) mer fast rytme på måltider og kosthold. Vi har nok latt det skli litt i alle retninger, siden vi blant annet jobber til litt ulike tider…
  • Reise er også et punkt på lista mi. Ikke fordi jeg gruer meg til å reise med LilleBaby, men fordi det vil gjøre reising en god del vanskeligere. Vi kan ikke lenger bare hoppe på en tur til Thailand, slik vi gjorde i fjor. Reise blir dyrere, skumlere, mer omstendelig, og begrenser reisemål og aktiviteter nokså mye. Ikke at dette er en stor ting. Men det stikker litt.
  • Det er jo mange sånne små bekymringer som ligger og stikker litt. Vil jeg klare å amme? Vil jeg bli veldig dårlig i tiden før og etter fødsel? Vil vi klare å oppdra et høflig og sjarmerende barn? Kommer alt til å være bra med jenta vår? Har vi råd til alt vi trenger? Kommer jeg til å bli en sånn bekymret hønemor nå?

Det er mange ting å tenke på. Men heldigvis er det også veldig mye jeg gleder meg til. Og gledene vil helt klart vinne over “gruene.”

Har du barn?

Og var det noe spesielt du grudde deg til under svangerskapet?

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *