Konditor-wannabe-Ingrid

Categories S Mat

 

Nå som jeg har blitt mor, har jeg et ønske om å bli bedre til å pynte kaker. Selvsagt også å lage gode kaker, men jeg vil virkelig bli skikkelig god på å gjøre dem innbydende og vakre 😀
I hvert fall bestemte jeg meg for at det skulle være et av nyttårsforsettene mine for 2020. Og her er mitt første forsøk: Da Miriam fylte ett, bakte jeg min aller første marsipankake! Den er langt fra perfekt, men representerer en bratt læringskurve! Jeg laget min første marsipanelefant, lærte å kandisere blomster, og å legge marsipanlokk (mesteparten av den kunnskapen kom etterpå, da). Jeg lærte også (av skade) at marsipankaker ikke skal oppbevares i kjøleskap…

 

Men tross en litt svett og bølgete marsipankake, ble smaken suksess! Med bringebærfyll (fra hagen) og vaniljekrem i fløten kan det vel ikke bli stort bedre. Da jeg laget sukkerbunnen, tok jeg litt til siden, og laget en minikake til Miriam. Siden jeg bare hadde kjøpt et marsipanlokk, ble kaka dekket av fløte, og siden jordbær er det beste hun vet, ble pynten preget av det. Ikke akkurat et syn, men den så enda mindre innbydende ut etter at M var ferdig med den 😛

Og sist med ikke minst av bursdagskakene er en giraffkake (formet som et ett-tall). Dette er en dobbel sjokoladekake med sjokoladefyll i mellom lagene, og marshmallow-frosting på toppen. Flekkene laget jeg av smeltet sjokolade. Denne kaka ble utrolig god, utrolig mektig, utrolig stor, og det ble nok den jeg ble mest fornøyd med i denne omgang.

 

 

Og så skulle vi feire en kollega som skal pensjonere seg. Så det var jo en ypperlig anledning for å øve seg mer på marsipankaker! Og den så jo god ut den, når vi var ferdige (selv om vi byttet ut marsipanen med fondant, siden den var helt hvit, og det dermed ikke strengt talt var en marsipankake). I hvert fall, så gikk dette skikkelig galt. For da jeg tok frem kaka neste dag, hadde fondanten SMELTET nedover, og blomstene vi hadde dandert så vakkert, hadde rent ned på kanten av fatet. Jeg vet ikke helt om det var fløten eller vaniljekremen som reagerte med fondanten. Men et eller annet gikk i hvert fall ikke som planlagt.
Jaja, bedre lykke neste gang. Og heldigvis hadde jeg dette bildet jeg kunne vise til mottaker, så hun i hvert fall forstod at kaka hadde vært nokså fin. Og den smakte deilig! Denne gangen med rips- og bringebærfyll (også fra hagen!) 🙂

Ser at jeg må bli bedre til å tørke av graps på fatene før jeg tar bilder….

Noen som har noen andre gode konditor-tips til meg? Hvilket utstyr er for eksempel gøy å ha?

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *