Fire gode grunner til å sy truser

Categories A Hobby

Her er et par truser jeg sydde for en liten stund siden. De er utrolig behagelige, kanskje en smule crazy i fargene, men jeg liker dem! Sist jeg postet bilder av selvsydde truser, fikk jeg en kommentar som antydet at dette var skikkelig bortkastet tid. Så her kommer mine fire gode grunner til å sy trusene selv. 🙂

  1. Det er økonomisk. Selv om stoff ikke er akkurat billig, og t-skjorter koster mye mindre på HogM enn det koster med stoff å sy dem av, er truser altså et unntak. Stoffene ovenfor koster kun 59kr pr. meter, og man får nok 2-3 truser på en meter med stoff. Det er altså en liten økonomisk gevinst her. Jeg kjøper forresten mye billige blonder på ebay (prøver å hamstre inn litt nå, før tollreglene endres. Da blir det slutt på mye netthandel)
  2. Det er gøy. Jeg liker jo å ha hobbyprosjekter, og dette er et relativt enkelt, og relativt raskt prosjekt, som en også får god nytte av!
  3. Det er miljøvennlig. Her må man jo trå litt varsomt. For disse stoffene er ikke spesielt miljøvennlige, siden de inneholder elastan (plastikk – noe nesten alle stretchstoffer inneholder). Men det å bruke stoffrester til truser, rester som ellers ville blitt kastet, må jo kunne sies å være miløvennlig. Og hvis ikke hadde jeg jo uansett kjøpt truser med elastan på butikkene…
  4. Du får dem som du vil. Nå kan det jo også ta et par forsøk før du finner “den perfekte truse.” Disse har jeg prøvd å lage litt ekstra høye i livet. Jeg har blitt veldig glad i glatt treningsstoff (som ovenfor), og blonder langs kantene. Men det finnes jo mange muligheter både på stoff, form og pynt/kantbånd.

 

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Fire gode grunner til å sy truser

  1. Fint! Jeg har lurt på om det er smart å sy truser selv. Dine er veldig lekre! Forstår jeg deg rett når jeg oppfatter at du noen ganger bruker stoff fra gamle t-skjorter, noen ganger fra nye t-skjorter og andre ganger igjen kjøper metervare? Foreløpig har jeg bare sydd til mannen min. Jeg bruker utrolig lang tid, men øvelse gjør mester, og jeg regner med at jeg blir en kløpper etter hvert 🙂

    1. Jeg har ikke brukt gamle t-skjorter. Det er viktig at stoffet har mye stretch for å bli en god truse, og et utvasket t-skjorte er ofte litt slapp. Men hvis du har sydd en t-skjorte av et passende stoff, kan du bruke avklippet (restestoffet) til å sy truser. Jeg har foreløpig altså kun prøvd metervare. Kan hende det funker med en ny t-sjorte, men kommer veldig an på typen stoff..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *