En skrekk-natt

Categories B opplevelser og hverdagsliv

Jeg våknet av at Thomas vekket med meg en rask bevegelse. “Hva var det?”

Jeg lyttet, enda i halvsvime, men kunne ikke høre noen ting. “Hvor mye er klokka?” Thomas fortalte at klokka var halv ett, og at han hadde hørt noen banke på døra nede.

Han hadde fått en melding på mobilen. Noen etterlyste ei jente som ikke hadde kommet hjem, og lurte på om hun kunne være hos oss.

Vi kledde fort på oss: kanskje var det denne jenta som banket på midt på natten? Kanskje hun trengte hjelp? Men da vi kom ned, var det ingen utenfor døra. Vi fikk en ekkel følelse, og jeg bestemte meg for å gå ned i kjelleren for å sjekke at det ikke var noen der, og låse kjellerdøra.

Men da jeg trykket på lysbryteren i toppen av trappa, skjedde det ingenting. Strømmen i kjelleren var borte. Dette begynte å ligne mer og mer på en skrekkfilm. Jeg tok et nølende skritt nedover, mens Thomas gikk for å se i sikringsskapet. Så satte jeg i et skrik!
Jeg hadde satt foten rett i en bøtte med vann! Kjelleren var totalsvart, så jeg måtte summe meg litt før jeg husket hva det var, og at jeg hadde satt det der selv.

Dette begynte å bli latterlig. Strømmen kom på igjen, og med våt sokk tuslet jeg forsiktig ned i kjelleren, men fant ikke noe utenom det vanlige. Vi la oss i senga igjen, men ble liggende lenge uten å sovne. Mon tro hva som skjedde med den jenta?

Vi bestemte oss for å be for henne (litt flaut å si at denne ideen kom først nå). Omtrent 15 sekunder etter at vi hadde bedt, fikk vi meldingen vi ventet på; jenta var trygt hjemme igjen, og det hadde bare vært en misforståelse.

Vi fant aldri helt sikkert ut hva bankelyden var, men hunden hørte den også. Og Thomas mente at det kanskje var klikket da sikringen gikk. Den gikk forøvrig en gang til, mens vi var våkne, men det hjalp da vi dro ut en elektrisk ovn.

Har du hatt noen skumle opplevelser, som bare blir artige historier i etterkant?

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *