Bøker i Juni

Categories H bok

Her kommer anmeldelsene fra bøker lest i Juni. Det ble 11 bøker (3 lydbøker). Jeg har lest en del fantasy, delvis pga. et prosjekt på jobb. Men jeg liker jo veldig godt fantasy også! Og greit å være litt oppdatert på nyere bøker og serier.

  1. Folk og røvere i kardemomme by – Thorbjørn Egner. Kjekt å lese litt gamle klassikere som jeg har hørt mye bra, men ikke vet om jeg har lest i sin helhet før. Ikke som jeg husker i hvert fall…  Karakter: 5
  2. Stjernestøv -Neil Gaiman. En merkelig type eventyr for voksne. Falt ikke helt i smak, men skilte seg litt fra mengden, da. Karakter: 4. 
  3. Å lage en snøengel – Kristine Helgesen. En lettlest ungdomsbok med forfriskende jeg-forteller med angst, men også et herlig syn på verden. Karakter: 5.
  4. Drømmeprinsen – Anne Gunn Halvorsen. Andre bok i  halve kongeriket-serien handler om prinsesse Margrete, og hvordan hun slites mellom perfeksjonisme og et vanlig ungdomsliv. Disse bøkene gikk rett på favorittlista; er godt skrevet, unike historier som fenger og en kan kjenne seg igjen i. Karakter: 6. 
  5. Barnehageårene – Hedvig Montgomery. En bok om oppdragelse og utvikling hos barn på 2-5 år. Nyttig og godt skrevet. Karakter: 5.
  6. Den uendelige historie – Michael Ende. Jeg hadde mye glede av filmen som barn, men kan ikke si at jeg blir helt gira som voksen av denne boka. Helt ok om viktigheten av fantasi, men allikevel litt rar. Ble ikke til at jeg gadd å pløye gjennom del 2. Karakter: 3. 
  7. Skrekkens sirkus – Darren Shan. En gutt finner et flygeblad om et freakshow, og oppdager en ukjent verden. Broren min elsker denne serien, men jeg klarer ikke å bli engasjert. Men er kanskje mer en guttebok. Veldig rett frem og mye action/spenning. Karakter: 4. 
  8. Dronen – Tor Arne Røssland. Ble imponert over denne boka! Lite tekst, men godt skrevet og en veldig spennende historie med et skremmende budskap om hvordan fremmedfrykt lett kan få grobunn i en ensom gutt. Karakter: 6. 
  9. Gregor i underlandet – Suzanne Collins. Var veldig spent på denne serien, siden jeg elsker the hunger games. Den var god denne også, selv om det tok litt tid før jeg ble skikkelig engasjert. Gregor finner en ny verden under New York da han leter etter lillesøsteren sin. Der må han gjennom alle mulige prøvelser for å finne veien hjem til overlandet igjen. Karakter: 4. 
  10. De som ikke finnes – Simon Stranger. Tredje og siste bok i serien om Emilie som møter igjen flyktningen Samuel som hun møtte på Grand Canaria. Denne likte jeg skikkelig godt. Burde leses av alle, både for en fin leseopplevelse, og for å få bedre forståelse for flyktninger og problemene de står ovenfor. Jeg hoppet over Barsakh(bok 2), men har lest den etterpå. Karakter: 6. 
  11. Flaggermusmusikk – Tyra Teodora Tronstad. Denne boka med det rare navnet og sære forsiden overrasket meg positivt. Jeg gled rett inn i fantasy-verdenen som skildres troverdig, og likte den godt. Karakter: 5.                                                                                                                                                  De som ikke finnes
0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *