Bøker i desember – og årets beste bøker!

Categories H bok

Her kommer anmeldelsene fra bøker lest i desember. Det ble 8 bøker (6 lydbøker – de seks første).

  1. Skjermhjernen – Anders Hansen. En bok om hvordan vi påvirkes negativt av sosiale medier og skjermene som omgir oss hele tiden. En interessant bok som skaper bevissthet om noe vi kanskje er klar over, men ikke har fortstått helt omfanget av. Karakter: 4
  2. Portnerboligen – Gøril Emilie Hellen. Denne boka var virkelig en jeg kommer til å huske en stund. Med rot i virkeligheten, skremmer det å lese om hvordan en ungdom med psykiske sykdommer ble behandlet i etterkrigstiden. Absolutt verdt å lese! Karakter: 5. 
  3. Three Wishes – Liane Moriarty. Tre trillinger er på en restaurant da plutselig den gravide ender opp med en gaffel i magen. Hva har skjedd i forkant som har bygd opp til denne dramatiske scenen? Som alle bøkene jeg har lest av Moriarty har denne noen interessante personligheter og mye gode beskrivelser. Men denne mangler det lille ekstra som gjorde at jeg elsker de andre bøkene hennes. Karakter: 4. Min tid kommer – Nina Vogt-Østli. Denne boka har en litt merkelig handling, men jeg synes den er skrevet på en veldig god og troverdig måte! Tankevekkende og spennende 🙂 Karakter: 5. 
  4. How’s your soul? – Judah Smith. Som lydbok var denne ganske forvirrende å høre på, selv om den begynner bra. Men flere ganger mistet jeg litt tråden med ulike live-opptak og andre tillegg… Tipper den er bedre i papirform, da… Karakter: 3. 
  5. Leve i Guds Rike – Anne Hove Sunnarvik. Denne andaktsboka har jeg fulgt helt siden januar (selv om det har gått litt i rykk og napp). Den hadde en del bra, men noe av det blir nok litt gjentagende og/eller lite praktisk for min del. Jeg fikk mye ut av måneden som handlet om bitterhet. Ellers sitter jeg ikke igjen med noe spesielt. Karakter: 4. 
  6. Den mørke hemmeligheten i Tysfjord – Anne-Britt Harsem. En dyster og skremmende bok om en serie overgrep – eller en overgrepskultur – som er skremmende nær både i tid og geografisk. Litt langdryg, kanskje. Karakter: 4. 
  7. Drageløperen – Khaled Hosseini. Denne boka tok meg mye tid å komme skikkelig i gang med (derfor alle lydbøkene ovenfor på rad), men når jeg kom inn i fortellingen, ble den utrolig sterk! Grusomme scener, fine scener, og en bok som har det beste fra alle verdener; ikke minst en dose kulturforståelse. Handlingen er lagt til Afghanistan og USA. Karakter: 6
  8. Gå i fengsel – Camilla Läckberg. En historie om fire ungdommer som feirer nyttår sammen. Det passet fint at dette ble årets siste bok for meg (selv om jeg har begynt på flere andre). Boka er lettlest, velskrevet, spennende og ganske mørk. Om hat, hevn og hemmeligheter. Karakter: 6

Det ble en god avslutning på bokåret! Til sammen har jeg lest 103 bøker i år – og målet ble nådd! Målet var først 80 bøker, men jeg justerte det til 100. Det har vært flere bøker som har fått 5 av 5 stjerner på goodreads av meg, så de tenkte jeg å oppsummere nå; så har du mange gode ideer til hva du kan lese i 2022. (Jeg legger dem i motsatt rekkefølge av hvordan de er lest)

  1. Gå i fengsel – Camilla Läckberg En ungdomsbok med mye drama og hat fra rikmannsmiljøet i Sverige. 
  2. Drageløperen – Khaled Hosseini En grusom og vakker historie fra Afghanistan. 
  3. Å fange luft – Neda Alaei En ungdomsbok om å kveles av et usunt forhold til en kontrollerende mor. 
  4. Death or Ice Cream – Gareth P. Jones En humørfylt bok med mange småhistorier som henger sammen om en meget spesiell by hvor det foregår mye mystisk. Full av galgenhumor, overdrivelser og artige ordspill. 
  5. Dette er ikke oss – Neda Alaei En ungdomsbok om ei som lever med en deprimert far. 
  6. Minneskogen – Sam Lloyd En thriller om et kidnappet barn i skogen. En av de bedre jeg har lest! 
  7. Seeking Allah, Finding Jesus – Nabeel Qureshi En tankevekkende bok om å utforske og sammenligne to religioner. 
  8. De som ikke finnes – Simon Stranger En ungdomsbok som handler om ei norsk jente som kommer i kontakt med båtflyktninger fra Afrika. 
  9. Hope in the dark – Craig Groeschel En bok som passer godt å lese når du mister troen, eller trenger en oppmuntring. 
  10. Dronen – Tor Arne Røssland En fin ungdomsbok for gutter som er lettlest, og bl.a. handler om rasisme, hat og påvirkelige unge. 
  11. Barnehageårene – Hedvig Montgomery En nyttig bok til å reflektere over barneoppdragelsen. 
  12. Halve kongeriket-triologien – Anne Gunn Halvorsen En fantastisk ungdomsserie som har flere tema som f.eks. kontrollbehov, sosiale medier, og rykter. 
  13. Å lage en snøengel – Kristine Helgesen. En bok om en kreativ og engstelig sjel som tenker litt annerledes enn folk flest. 
  14. The power of a praying wife – Stormie Osmartian En bok som inspirerer til bønn for ektemannen 🙂 
  15. Mellom Verdener – Máret Ánne Sara En spennende fantasy-bok som er basert på samiske folkeeventyr og myter. Passer fint for tweens og oppover. 
  16. Dangerous Prayers – Craig Groeschel En bok om enkle bønner du kan be som utfordrer deg. 
  17. Restoration-serien – Terri Blackstock En serie om en stor krise og hvordan det påvirker verden slik vi kjenner den – og litt farer en kan gå i (jeg tenker nå at det er litt relevant for hvordan noen reagerer på corona). 
  18. Huset på stranden – Liane Moriarty De aller fleste bøkene til Moriarty er annerledes, har sære karakterer, og er lettlest og interessante! Denne har bl.a. en hypnotisør i hovedrollen. 
  19. How to be rich – Andy Stanley En bok om at rikdom ikke er et tall, men mer en innstilling. Lur å lese hvis du føler at pengene aldri strekker til. 
  20. Letters to the church – Francis Chan. En viktig bok om hvordan en kirke bør være! 
  21. Stillheten etterpå – Helene Uri En lærer mister kontrollen og jentene i klassen ser #metoo overalt! 
  22. Tonje Glimmerdal – Maria Parr En nydelig bok om ei helt spesiell jente i Glimmerdalen. En fryd som fikk meg til å like nynorsk fem hakk bedre. 
  23. Naturlig Overnaturlig – Mike Pilavachi En kristen bok om å leve ledet av ånden – skrevet på en måte som hvermansen kan forstå og gjøre seg nytte av. 

 

Og hvis ikke dette er nok lesetips for deg, kan du sjekke ut bok-kategorien her på bloggen 🙂 Der er det masse gull å finne!

Neste år tror jeg også lesemålet blir 100 bøker 🙂

2 kommentarer

2 thoughts on “Bøker i desember – og årets beste bøker!

  1. Fint at du har lager bokanmeldelse om bøkene. Jeg leser også mye blant annet Drageløperen. Eller rettere sagt, lytter gjennom story Tel app. Jeg hadde ikke tall på bøker jeg hadde lest. Målet i år blir å notere:)
    Lykke til.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *