Bøker i april og mai

Categories H bok

Her kommer anmeldelsene fra bøker lest i april og mai. Det ble 6 pluss 3  bøker (inkl 4 lydbøker).

APRIL:

  1. The Masterpiece – Francine Rivers. Grace Moore får jobb hos en talentfull, kjekk  kunstner, Roman Velasco, mens hun prøver å ta hånd om smårollingen som ble resultatet av et feilslått ekteskap. Rivers skriver gode kristne bøker, og dette var en litt annen sjanger enn jeg har lest av henne før; nåtidig drama (tidligere har jeg lest gjendiktning av bibelfortellinger). Det er nok en litt idealisert kristendom, men denne var fin. Karakter: 4
  2. 304 dager – Simon Stranger. Denne boka overrasket meg positivt (selv om jeg likte Strangers bøker fra før). Den handler om norske Nicholas som sliter med PTSD etter krigen, og samtidig afghanske Arman som opplever innvaderingen fra Sovjet. Karakter: 5
  3. Tegnehanne blir mamma – Hanne Sigbjørnsen Morsom lesning, som alt av Tegnehanne. Kort og lettlest, som passer travle mødre godt 🙂 Jeg kunne også tenke meg å lese den noe mer omfattende “bare vent” Karakter: 5
  4. Bare et barn – Malin Giolito Persson. En mørk bok om grov psykisk mishandling og et barn som virker “helt ødelagt”. Karakter: 4
  5. The meaning of merriage – Timothy Keller. Fikk ikke så mye ut av denne som jeg hadde håpet… Karakter: 3
  6. Øya synker sakte – Sanne Mathiesen. En veldig rar og annerledes bok som er surrealistisk samtidig som den virker helt plausibel. Lettlest og med fokus på klimaproblematikken. Karakter: 5                                                                                                                                                  MAI:
  7. The kiss quotient – Helen Hoang. En autist prøver å finne ut av forhold og sex. Jeg likte denne fort, selv om den kanskje har i overkant mye sex-fokus og tvilsom moral på det beste (sikter på hollywood, men andre ord). Og selv om man vet hvordan det vil ende hele tiden, var den fin å lytte til. Karakter: 5. 
  8. Bad dad – David Walliams. Ikke helt min type barnelitteratur, men kan passe godt til gutter som liker biler, fart og småkriminalitet. Nokså høyt nivå på engelsken, til tross for at det er lite tekst på hver side. Karakter: 3
  9. En vakker dag – Colleen Hoover. En fengende bok fra start til slutt! På mange måter en “vanlig kjærlighetsbok,” men små detaljer og treffende skildringer får den til å skille seg fra mengden på en positiv måte. Karakter: 6

Det har blitt mindre og mindre lesing ettersom livet har blitt mer og mer travelt. Skriving tar tid fra lesing. Jeg droppet å betale for lydbokappen en måned, for å spare litt penger og høre litt podcasts. Ligger litt bak lesemålet nå, men tror nok jeg skal hale innpå igjen i ferien 🙂

Hva leser du om dagene?

En vakker dag

BildeKilde

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *