5 tips til gode vaner

Categories Tips om alt mulig

Hver helg vil jeg prøve å legge ut fem tips. Det kan være tips om nesten hva som helst, og det vil variere fra uke til uke. Ukens tips er fem tips om gode hverdagsvaner. Vi bruker tiden vår til mange forskjellige ting. Men på mange måter er det de små tingene som gjør en stor forskjell i livet. Jeg vil oppmuntre deg til å ta litt tid, og tenke over hvilke gode og dårlige vaner du har hver dag… 

 

1. Hvis du har muligheten, gå til jobb/skole hver dag. Det gir deg tid til å forberede deg for dagen, frisk luft, og litt bevegelse. Jeg har enda ikke fått dette til en daglig vane. Jeg gjør det innimellom, men prøver å ha det som en fast regel 🙂 

 

2. Les bøker. Bruk dødtid (buss, venting, osv) til å lese noen interessante bøker. Enten for å lære, eller bare for å oppleve en situasjon som er litt annerledes enn din egen. Jeg liker en god blanding av skjønnlitteratur og faglitteratur. Det er også lurt å lese engelsk, om du vil holde språket ved like. Lydbok er også et aktuelt tips. 

 

3. Sorter søppel. Det tar egentlig ikke lengre tid, og det er på mange måter mer praktisk. Det eneste søppelet som lukter vondt, er matavfallet; og det blir det aldri så mye av. Alle de andre sekkene er relativt ryddige og greie å håndtere. Dessuten er det en god investering i miljøet! 

 

4. Tenk over hvem du kan oppmuntre i dag. Tenk på alle menneskene du treffer hver dag. Hva om du bestemte deg for å oppmuntre minst en person hver dag? Jeg tror det er sånt som gjør verden til et bedre sted, og deg til en bedre person. 

 

 

5. Tilbring tid med Gud. Ta deg tid til å kommunisere med skaperen. Om det er gjennom lovsang, bibel, bønn, eller noe annet. Men om du tror, er det utrolig energibringende, perspektivgivende, inspirerende og oppmuntrende. 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *