5 tips for å lære mer

Categories Tips om alt mulig

Hver helg vil jeg prøve å legge ut fem tips. Det kan være tips om nesten hva som helst, og det vil variere fra uke til uke. Ukens tips er en inspirasjon til å fortsette å vokse og lære; uansett hvor gammel du er!

* Les bøker, og varier typen bøker du leser. Man kan lære av både skjønnlitteratur og faglitteratur. Om andre kulturer, om tro, om alt mulig! Så finn noe du er interessert i, og kunne tenke deg å lære mer om. 

* Vær nysgjerrig på andre mennesker. Uansett hvem du snakker med, kan du være sikker på at de kan noe som ikke du kan! Prøv å være interessert i andres verden. Hva gjør han egentlig på jobben? Hvordan er det egentlig å være mor til tvillinger? Hva har egentlig seksåringen lært på skolen i dag? Sjansen er stor for at også du kan lære noe nytt!

* Bruk google. Nettet er min hjelp nummer 1 for å lære nye ting! Husk på at du nesten alltid har “verdensveven” i lomma -og kan finne ut av nesten hva som helst! Hva heter det minste landet i verden? Hva er “Jeg elsker deg” på russisk? Hva skjer med maurene om vinteren? Og hva er egentlig den mest populære kampsporten for tida? 

* Ta notater. Vi tror alltid at vi vil huske ting, men sannheten er at du glemmer fort. Så hvis du lærer noe du vil huske; skriv det ned! Et av målene mine for i år er å bli bedre å lage middager, og jeg har tenkt til å lære av flere forskjellige. Når jeg lager retten, virker det enkelt, men jeg er allerede glad for at jeg skrev ned oppskriften på Kopytka underveis da jeg lærte det 🙂 

* Følg med. Les aviser. Se på naturen rundt deg. Følg med på menneskene rundt deg. Spør. Vær nysgjerrig. Så er jeg sikker på at du vil fortsette med å lære noe hver dag! Og den som lærer vokser, og den som vokser, blir ikke stående fast 🙂 

God helg!

PS: Statistikken min har skytt i været de siste to dagene… Noen som har en forklaring på det?? 

8 kommentarer

8 thoughts on “5 tips for å lære mer

  1. tusen takk for et veldig fint innlegg, og tusen takk for at du delte så mange nyttige og gode tips.. de du nevner her har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. da lærte jeg meg noe nytt i dag også
    Kan du vær så snill ta en tur innom min blogg? Legge igjen en kommentar?

  2. Joachim Hovland Vik: Hehe, takk for det! Skal ta turen innom, ja! Det pleier jeg alltid til de som legger igjen en kommentar. Du trenger ikke å spørre om det 😉
    Jeg skriver kun kommentarer på innlegg dersom jeg har noe å si, så det får vi se på 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *