Et kreativt år 2017

Categories A Hobby

2017 har vært et år med mange prosjekter, og masse kreativitet! Her har jeg samlet noen av de tingene jeg laget. Det har blitt aller mest sying, men også noe hekling, strikking, maling osv. For å se mer av det jeg har laget, og hvordan du kan gjøre det samme, finn innleggene i sidemenyen min under hobby 🙂

 

Helt i begynnelsen av 2017 var nok det største prosjektet mitt en rosa jersey-kjole. Det var første gang jeg sydde i glidelåslommer på denne måten uten hjelp. Dessuten første gangen jeg sydde i belegg (og ble superfornøyd med det!). Jeg sydde også noen pannebånd, babyklær, et kjøkkenforkle, og passvesker. Jeg laget badebomber til egen bruk, og heklet den artige froske-lommeboka en dag jeg var syk. 

 

Ettersom det begynte å våres, kom mer og mer av kreativiteten frem! Jeg sydde mer babyklær, Enda et forkle (ettersom svigermor ønsket seg det første, og fikk det til bursdagen), Heklet en pokemon sammen med noen studievenninner, sydde passveske og t-skjorte til mamma, cardigan til meg selv, og strikket en søt, liten selebukse av herlig alpakkasilke som jeg fant på salg. 

 

Utpå våren fikk jeg virkelig blod på tann når det gjaldt å sy til meg selv! Med nye, fine stoffer kjøpt i Marokko hadde jeg planene klare, og fikk til både kjole, kosebukse, og bomberjakke. Jeg ble så fornøyd med zadie-kjolen at jeg sydde en til mamma også. Men alle disse plaggene har blitt mye brukt i år! Det ble også noen babyklær; det er veldig kjekt å sy noe som ikke krever så mye stoff, også er det genialt å ha noen gaver klare 🙂

 

Så tippet vi over i sommer, og jeg prøvde å bruke litt stoffrester. Jeg sydde shorts og kjole av restene fra jakken, en blomstrete blå topp av restestoff, og en brun shorts av stoff jeg hadde arvet av grandtante. Jeg heklet ei lommebok til, sydde noen babyklær, ei toalettveske og mitt første babynest! Det gav meg inspirasjon til å sy hundeseng, for dette var akkurat da vi bestemte oss for å kjøpe valp. 

 

På sensommeren sydde jeg både en cardigan av rester, og en deilig, myk, grå hettegenser til meg selv. Fikk bestilling på en lik hettegenser i gult, og var nøye med å bruke opp restene til noe fornuftig. Hadde en skikkelig maledag med Andrea hvor vi brukte fargepigmentet vi hadde kjøpt i Marokko. Jeg sydde min første smikke, satte i mine første prym trykknapper, og heklet også litt. Minionen var på bestilling 🙂 

 

Så beveger det seg over i høst. Jeg begynte å tenke på julegaver, og fikk sydd t-skjorter til en del av tantebarna. Det ble en blå kjole til meg selv, som jeg kjøpte stoff til i London. Jeg prøvde å bruke litt rester til smikker og små hårstrikker (scrunchies). 

 

Så fikk jeg hekledilla! Jeg var med som utstiller på torgdag, og solgte masse av det jeg hadde heklet. Laget også en del hårpynt til denne messa, men det gikk aller mest hekle-dyr. 

 

Uti oktober var det endelig tid til å sy noe til meg selv igjen. Jeg sydde enda en zadie-kjole, samt en bomberjakke med glidelåslommer som har blitt en storfavoritt. Det ble produsert mer babytøy, flere badebomber, og jeg startet sånn smått på julepynten. Strikket en del pannebånd, og sydde en gedigen saccosekk (som dessverre fort ble ødelagt), og ei søt toalettmappe som nok blir brukt til strikke-veske:)

 

Vi tikket over i november, og det ble enda mer juleforberedelser. Jeg laget julekrans med venner, Sydde en genser i julegave, heklet en del, sydde litt babytøy, og til meg selv ble det ny kosebukse, og ei ny t-skjorte. Buksa har blitt kjempemye brukt, og kan nesten regnes som sybuksa mi, for den er perfekt til å ha på når jeg er hjemme og syr. Det ble også noen luer og pannebånd. 

 

Helt på tampen av året ble det litt mindre tid til alle prosjektene jeg hadde i hodet. Men jeg fikk da sydd en del kurver til gaver og bestillinger, laget noen julekuler med LIFEgruppa, laget nisse med to venninner og sydd jule- og nyttårsantrekk til meg selv. Jeg strikket en kjekkaslue og votter fra boka klompelompe, og heklet en del jule-engler.  Det ble også laget god duft i huset etter inspirasjon fra bloggen Speiltvillingene, som har blitt min nye favorittblogg. 

 

Jeg er fornøyd med det kreative året mitt, og håper på like mange prosjekter, og at jeg lærer like mye nytt i 2018! Jeg har en liten tanke om at jeg vil bli bedre å male med akvarell. I tillegg kommer jeg garantert til å fortsette å sy mye, for jeg har blitt skikkelig bitt av den basillen!

Jeg håper at jeg vil kunne selge litt av det jeg lager, slik at jeg ikke trenger ha så dårlig samvittighet for det jeg kjøper til hobbyen min. 

Hva er dine kreative planer, håp og drømmer for 2018? 

Har du laget noe du er fornøyd med i 2017?

2 kommentarer

2 thoughts on “Et kreativt år 2017

  1. fjellgeitbundingen: Jeg bruker gratisprogrammet Picasa 3. Det kan brukes til småredigering, og er veldig greit til å lage sånne kollasjer 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *