Sy dine egne shorts!

Categories A Hobby

Å sy shorts er egentlig ikke så skrekkelig vanskelig. Til og med ikke med lommer! Prøv, da vel! Den blomstrete har jeg laget mønster til selv, fra en shorts jeg hadde (brett den, og tegn rundt). Men det letteste er egentlig å finne et mønster. Jeg har begynt å låne bøker/blader med syoppskrifter på biblioteket. Der har de mye nyttig! Fant nettopp et “Alt om håndarbeide” med shortsmønster i! Det har jeg brukt til å sy den brune shortsen. 

 

Du skal klippe fire lommedeler, to fremsider, og to baksider, pluss et langt rektangel som skal være i livet (hadde ikke klippet det her enda). Dersom du skal klippe liv-stykket selv, uten mønster, måler du ribben (et stoff med mye stretch) 80% av lengden rundt livet på selve shortsen(gange med 0.8) Lommene har to deler til hver lomme. Så er det bare å komme i gang:

 

Først syr du lommeposen sammen med forsiden av shortsen i den buede kanten rett mot rett. (der jeg har satt klypene). Jeg syr først med rettsøm, deretter sikksakk over kanten. Eventuelt kan du overlocke kanten. 

Vreng lommen over på vrangsiden og sy en stikning langs den samme buen. En stikning vil si en vanlig rettsøm som er synlig på rettsiden av stoffet. Dette holder lommeposen på plass, så den ikke kommer ut av lommen.  

Legg den andre lommeposen oppå shortsen, og sy dem sammen langs den store buen. Jeg har valgt å ha denne lommedelen (den største) i samme stoff som utsiden. Men man kan godt ha en kontrastfarge også, som stikker frem i lommeåpningen! 

Her ligger shortsen med vrangsiden opp. Legg så lommepose nr 2 oppå (se neste bilde)


Sy langs kanten der jeg har satt inn klypene. 

Sy også de to feltene mellom klypene nedenfor. Da sitter shortsen bedre når du skal sy den sammen videre. 

 

Sy sammen de to forsidene og de to baksidene (der jeg har satt klypene).


 

Legg dem rett mot rett, og sy sidesømmene. Nå begynner det å ligne noe!

Sy skrittsømmen. (disse bildene er på vrangsiden, om du lurte)

 

Brett opp beina 3cm, og fest den med en stikning 2,5cm inn på stoffet. (dette skal brettes inn på vrangsiden. Dersom du har et stoff som rakner, bør du sy sikksakk/overlock over kanten før du bretter den. 

I livet kan du sy inn en strikk, som jeg gjorde på den brune shortsen, eller ribb som på den blomstrete.

RIBB:

Dersom du vil bruke ribb: Mål livvidden på shortsen, og gang dette tallet med 0,8. Klipp ribben så lang, og 20 cm bred. Sy den i midjen mens du strekker den jevnt rundt. Jeg valgte i tillegg å lage knyting på min shorts, men det er vanligvis ikke nødvendig. Hvis den er laget i jersey med ribb, sitter den vanligvis godt nok. 

STRIKK:

Dersom du vil ha strikk i, skal livstykket være like langt som shortsen. Sy den til en ring, brett vrang mot vrang. Fest rett mot rett til shortsen og sy nesten hele veien rundt (men etterlat et hull på ca 10cm til å sette inn strikken). Ta strikken inni,sy den sammen til en ring (pass på at den ikke er vridd) og sy igjen det siste hullet.

Det ser vel ikke så vanvittig vanskelig ut, gjør det?

Jeg er i hvert fall klar for sommer med to nye shortser i kolleksjonen min 😀

3 kommentarer

3 thoughts on “Sy dine egne shorts!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *