Kunsten å bli bedre

Categories O interessa

Vil du bli bedre å lage mat, slutte å klage på ektefellen din, flinkere til å gi komplimenter, eller kanskje du vil lære deg fransk? Vi ønsker vel alle å bli bedre på ett eller annet vis. Og det finnes faktisk noen hemmeligheter som gjør hele denne prosessen mye enklere, og mer oppnåelig. “Å bli bedre” i noe, er ikke nødvendigvis noe som skjer av seg selv. Man kan faktisk gå et helt liv uten å bli et mye bedre menneske av det. Og det er dette jeg vil unngå! Jeg har lyst til å vokse: å bli et bedre menneske, en bedre kone, en bedre lærer, og et bedre meg. 

En av nøklene her, er å sette seg mål, og å følge dem. Ved å sette oss mål, blir vi mer bevisste. Et godt mål er et mål man klarer å holde. Jo flere ganger vi når målene, jo lettere er det å sette seg nye mål. Og jo lenger vil vi strekke oss for å nå målene våre. Så i dette innlegget vil jeg skrive noen små tips til hvordan du kan lage deg slike mål, og deretter klare å nå dem. 

 

* Gjør målet målbart. Det er viktig at du kan se når målet er nådd. Så i stedet for å ha som mål at du skal “lage mer skikkelig mat,” kan du heller ha “lage mat fra bunnen av minst tre dager i uka.” Da er det lett å se om målet er nådd, eller ikke. 

* Ikke sikt for høyt. Vi har en tendens til å gape over mer enn vi klarer å svelge. Et for vanskelig mål gjør deg bare mindre motivert til å sette deg nye mål. Sett heller målet litt for lett, og kjenn på mestringen når du klarer å gjøre mer enn å nå målet! (for eksempel sett som mål å trene minst to ganger i uka, hvis du tror at du kunne klare 3. Så blir det ekstra bonus de gangene du trener tre ganger) 

* Sett en tidsfrist. Ikke gå i fella med å tenke at målet skal gjelde “for alltid.” Dersom det er et type “gå på 10 toppturer”-mål, forsvinner en del av motivasjonen fordi det ikke er noe hastverk. Dersom man har et “en topptur i uka”-mål blir det alt for demotiverende å tenke at det skal vare for alltid. Gjør det heller til en greie som varer et par måneder, så kan du sette deg et nytt mål etterpå.

* Belønn deg selv. Når du har nådd målet, er det viktig å feire. Det kan være en god middag, å kjøpe noe fint til deg selv, eller noe helt annet. Dersom målet ditt er å spare mer penger, bør kanskje ikke belønningen være veldig dyr, og dersom du vil spise sunt bør belønningen kanskje ikke være sjokolade. Men tenk kreativt, og planlegg en belønning for deg selv. 

*Ikke glem det. Skriv målet ned et sted som du vil se det ofte. På pcen, mobilen, speilet, eller hva du nå bruker tiden på. Det kan også være lurt å fortelle det til noen. 

* Forplikt deg. Det kan hjelpe på motivasjonen å forplikte seg ovenfor noen andre. Ei venninne som vil nå det samme målet, eller kanskje bare en bror som kan spørre deg jevnlig hvordan du ligger an. Dersom du vet at studiekameraten kommer til å spørre deg om pensumlesingen, er det litt lettere å holde trykket oppe. 

Noen av de målene jeg har satt meg de siste årene er: Lære å sy; sy en kjole på et år. Prøve ut 20 nye oppskrifter på et år. Hekle 300 engler, selge dem for 10 000kr, og gi til gatebarn (fra august til desember). Lese 50 bøker på et år. Lese et kapittel i bibelen hver dag. 

I år setter jeg meg sunnhets/trenings-mål for en måned av gangen. I februar skal jeg gå til eller fra jobb 28 ganger. I tillegg skal jeg lese gjennom Nye testamentet før august (et kapittel til dagen), jobbe for 100 trofaste LIFEgruppedeltakere innen sommerferien, og sikkert enda mere. Med å sette meg små mål, kan jeg faktisk utrette en forskjell. I meg selv, og kanskje til og med for folk rundt meg. 

Hva er dine mål?

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Kunsten å bli bedre

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *