Nytt objektiv!

Categories N Foto

BildeKilde

For omtrent en uke siden fikk jeg endelig mitt nye objektiv! Med litt ekstra skattepenger fant jeg ut at det var på tide å oppdatere for å få maksimalt utbytte av det fine kamera mitt. 

Jeg liker ikke å måtte bytte mellom alle mulige linser (zoom, vidvinkel, makro….), så jeg ville ha et objektiv som kunne brukes til det meste. Da går det ofte utover kvaliteten, så man må litt opp i pris for å få noe brukbart. Før har jeg hatt et tilsvarende objektiv fra Tamron, men det begynte å bli veldig dårlig. Nå var det utrolig moro å ha et nytt, sprekt, lysere, og klarere objektiv. Jeg har merket stor forskjell på fokusen, hastigheten og klarheten, og det blir også mindre støy på bildene. 

De to bildene til venstre er fra det nye objektivet, de til høyre fra det gamle. Jeg har brukt samme innstillinger. 

 

Canon 18-200mm                                                     Tamron 18-270mm

Bildene med Canon-objektivet er litt utbrent (=for lyse), men ikke tenk på det. Legg merke til hvordan det er mye mer prikker i de mørke områdene på Tamron-bildene. Det at bildet blir lysere, er i og for seg også en stor fordel som jeg ikke egentlig hadde regnet med (det er jo samme innstillingene, og begge objektivene har like stor maksimal blender). 

Nå er jeg knallklar til å reise til Albania på tirsdag, væpnet med et sprekt, nytt objektiv!
 

3 kommentarer

3 thoughts on “Nytt objektiv!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *