Hver dag er ikke god, men det er noe godt i hver dag

Categories F Lærerlivet

Nå har jeg jobbet i over et halvt år som lærer, og det er mange som spør hvordan det går. Jeg sier at det går bra, men det er ikke hele historien. Det er så mange ting å ta i betraktning. Så mange elever, og så mange ulike historier. 

Som lærer er hver dag forskjellig. En dag kommer Lisa springende i friminuttet kun for å fortelle meg at hun skal hjem til Hilde etter skolen. Kun for å ha noen til å lytte. Kun fordi hun kjenner meg, og vet at jeg bryr meg. Det er en god dag.

En dag slår Lars de andre i klassen sin, og kaster pennalet i gulvet med et brak. De andre sier at det var han som begynte. Lars brøler sint at de andre begynte, men klarer ikke å fortelle hva de andre har gjort. Jeg vet at Lars har det vanskelig hjemme, og ikke har noen venner i klassen. Det er en dårlig dag. 

En dag kommer Muhammed smilende og hoppende inn i klasserommet. “Jeg fikk til leksa!” Bare det at han klarer å si hele den sammenhengende setningen, uten feil, er en seier. For Muhammed har bare bodd i Norge i noen måneder. Med et glis som rekker rundt hodet, forklarer han stotrende hvordan han ikke trengte hjelp i det hele tatt. Det er enda en god dag. 

“Har du baby i magen?” spør Fia, og klapper meg på magen. “Nei”, svarer jeg. Småflau. “Har ikke du printet ut ukeplanene??” Stressa. “Jeg falt ned fra klatrestativet” Omsorgfull “Jeg klarer det selv!” Lettet. “Jeg tror jeg skjønner det nå” Jubler inni meg. 

Hver dag er forskjellig. Hver dag har utfordringer. Hver dag har seire.

Liker jeg jobben min? Ja, jeg elsker den! 


Navnene i innlegget er oppdiktet, men historiene er reelle, med små endringer.
 

3 kommentarer

3 thoughts on “Hver dag er ikke god, men det er noe godt i hver dag

  1. Det er en viktig jobb du gjør. Det er alfa og omega at man klarer å se alle barna, og det å være en god lærer står det respekt av, Ingrid. Alt du lærer her, kan komme godt med til du selv blir mor en vakker dag, selvom mange sier det er helt annerledes tror jeg du vil stå litt bedre rustet. Selv er jeg takknemlig for hver god lærer jeg har hatt, og for hver hanlekraftig lærer ungene har hatt. De er gull verdt. Vit det. Gjelder sikkert for mange andre foreldre også..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *