Unashamed

Categories H bok

“Rahab- A woman with a past to whom God gave a future.”

 

"Unashamed - Rahab (The Lineage of Grace Series #2)" av Francine Rivers

Boktittel: Unashamed

 

Forfatter: Francine Rivers

 

Innhold: Boka handler om Rahab, en bibelsk kvinne som Gud brukte på tross av en brokete fortid. Historien er fiktiv, med bygger trofast på bibelens beretning. Dette er historien om den prostituerte hedningen som får en plass blandt Guds utvalgte folk. I slutten av boka er det også bibelvers, og studiespørsmål som kan brukes i eget studie, eller i en cellegruppe.

 

Min mening: Boka gav meg mye mer forståelse for bibelhistorien. Men mer enn det. Den gav meg større forståelse for hele gamle testamentet, da den forklarer de litt “vanskelige” tingene som for eksempel omskjærelse på en naturlig måte. Og jeg er helt sikker på at jeg kommer til å lese historien om Rahab i bibelen på en ny måte heretter – nå er den mye lettere å forstå, og å se relevansen i. 

 

Terningkast: 4. Lettlest og levende. 

BildeKilde

Jeg har to til av bøkene i serien om bibelske kvinner som er forfedrene til Jesus. Nå gleder jeg meg til de to neste! Boka finnes også på norsk, og heter da Rahab

3 kommentarer

3 thoughts on “Unashamed

  1. Hallo 🙂
    Du synest at omskjæring er et vanskelig tema i det gamle testamentet? Hva med folkemordene Gud står bak? Drapet av alle førstefødte? Kvinnesynet? Synet på homofile?
    Er det ikke rart at en “god” Gud “ser” på at kvinner og menn sulter i hjel/dreper/voldtar osv hver dag uten å gripe inn?
    Mvh
    Runar

  2. Runar: Jeg synes ikke at det er vanskelig, fordi jeg har satt meg inn i det. Men jeg vet at mange andre synes det er vanskelig å forstå.
    Jeg ser hva du mener, men lurer på om du har lest avsnittene du nevner i en sammenheng?

    For det første: Gud griper inn! Selv om han ikke gjør det hver gang. For det andre: Er det ikke mye rarere at ikke vi griper inn? Gud har tross alt satt oss her for å være der for hverandre. (Vi er Kristi kropp, og har fått autoritet til å gjøre mirakler) Mennesket velger bort Gud, ikke omvendt. Han gjør store mirakler i dag, for mange av dem som stoler på Ham. Og for Gud, så er ikke døden det verste – han vet jo at evig liv venter dem som dør for hans skyld. Det verste som kan skje med et menneske er å leve evigheten uten Ham!

    Og en ting til: Guds hoved-inngripen er ikke i dag, Den er ved dommedag, fordi han har gitt oss frihet (til å ikke stoppe oss hver gang vi gjør en liten feil.) Han har gitt oss frihet, men med retningslinjer. De som ikke følger rettningslinjene, vil få sin dom og straff. De som har lidt mye, får sin lønn. Og livet på jorda er kun et øyeblikk i forhold til evigheten. Han er også en rettferdig Gud – som vi ser i GT da f.eks. Er og broren Onan faller om døde etter å ha vanæret Gud. Nå (i nådens tid, og etter at planen om Jesus er fullført) ser det imidlertid ut til at Han lar dommen vente til slutten, og begrenser sin inngripen til positive undre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *