Vellykket beskjæring

Categories O interessa

Jeg var ikke sikker på at jeg gjorde det rette da jeg klippet den av. Hele den nydelige, friske toppen av avocadotreet, borte  i en liten jafs. Men uke etter uke har håpet steget, og nå er jeg sikker på at jeg gjorde det riktige. Se bare forskjellen på bildene under!

Jeg har hatt denne avocadoplanten i litt over et år, tror jeg. Den vokser sakte, men sikkert. Problemet var bare at stammen blir høyere og høyere, uten at det blir noen flere blader på den. Så jeg fant ut at det var på tide med litt beskjæring…

1 uke etter beskjæring. Stusselig. Jeg var livredd at jeg hadde drept den fine planten.

To uker etter beskjæring. Jeg øynet håp. Det spirer!

Tre uker etter beskjæring. Lykke! Tre nye greiner.

Fire uker etter beskjæring. Planten ser mye sterkere og sunnere ut nå. Før jeg beskar den, vokste planten kun i høyden, men nå utvikler den flere greiner. Jeg er spent på hva som vil skje videre 🙂

Andre som liker å plante steiner og frø fra frukt en har spist? Det er jo bare kjempegøy å se det spire! 🙂

17 kommentarer

17 thoughts on “Vellykket beskjæring

  1. Hei!
    Jeg dyrket avokado hjemme som hobby da jeg var liten, og fikk alltid en fin plante ut av stenen. Jeg har plantet både litchi og sharon-frukt, og fått planter. Men i det siste året har jeg forsøkt med nærmest femti avokado-steiner for å vise sønnen min, men det skjer bare ikke noe!
    Kan det være fordi jeg bor i en annen klimasone nå?. Eller har avokadoene blitt genmanipulerte slik at de ikke spirer mere?
    Vet du noe om det?
    Mvh Karoline

    1. Hei 😊🌺
      Jeg fulgte et godt tips. Fjern det brune skallet som er utenpå steinen. Legg den i vatn hvis det er vanskelig å skrape vekk, til det blir litt oppbløtet. Da løsner det lett, om det er litt flekker av skallet igjen gjør ikke noe.
      Ta en gjennomsiktig plastpose, gjerne med ziplås. Bløt godt noen lag med tørkerull-ark og dekk rundt hele steinen. Legg den så i plastposen og fjern noe av luften i den, lukk posen og bare legg den på en litt lys plass. La den ligge sånn i 2 – 3 uker, eller til den har fått røtter og et par grønne blader. Pass på at det er vått. Når det er kommet blad og rot kan de plantes i jord på vanlig måte. Kanskje ha litt rømmelig plast over til å begynne med, med god lufttilgang. Lykke tid❣️ «Det funket for meg» 👍😄

    2. Jeg har 4 fine avokadoplanter hjemme, som jeg startet fra avokadostein i vann i fjor sommer – både av små og store steiner.

  2. Karoline: Har ikke hørt noe, nei.. Så kjedelig da :/ Jeg har enda bare fått til denne ene, men håper på å få flere til å spire fremover.

  3. Så flott den ble! Det noen år siden jeg plantet avocadostein. Det var artig å følge med på. Plantene ble litt oversett, så da vi flyttet ble de ikke med. De liker å få en del vann fant jeg ut. Har hatt avocadoplanter i flere omganger. De siste var jeg flinkere til å vanne og da ble de ikke så skrinne. Det å toppe dem er absolutt noe å tenke på om jeg prøver meg igjen. Og kanskje ha dem i en selvvanningspotte på sikt. Mine planter får vann ca en gang i uka. Om sommeren gjerne sjeldnere for da glemmer jeg litt ut plantene inne 😀

  4. Hei, min avocadoplante er 4 år gammel og nesten 170 cm høy. Den er en lang stilk og vokser fortsatt i høyden. Den har masse blader, så det er fint (og det vokser fortsatt ut blader i høyden). Nederst ved steinen begynner den å bli “barkete”. Vet du noe om den kommer til å bli mer som et tre med greiner etterhvert? Dersom den fortsetter kun i høyden er jeg redd den skal knekke. Mvh Caroline

  5. Caroline: Jeg har ikke sett dem få greiner uten at jeg har beskåret dem.. Men regner egentlig med at treet lager greiner når det føler seg sterkt nok. Er sikkert viktig med gjødsel og stor nok potte i såfall. Men vet ikke… Jeg har alltid beskjært dem på et eller annet tidspunkt (det holder å knipe av den øverste lille spiren), så kommer det grener…

  6. Hei! Hvor langt ned beskjærer du? Helt ned til jordens overflate? Jeg skar akkurat mitt ned, det har ca 3 cm igjen av stammen

    1. Det kommer an på hva du skal beskjære. På disse avcadoplantene har jeg bare pleid å klype av med fingrene, eller klippe med saks. På mer solide planter/Trær, kan det være lurt å bruke en ren og skarp kniv.

      1. Jeg har en avokado plante som er et par-tre år gammel. Flyttet til mer solfylt bolig nå i vår, og planten har vokst seg mer enn dobbelt så høy og er nå over to meter og har fått tre greiner. Vurderer å klippe den i høyden, for å få en videre busk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *