Bibelen har mer rett enn vitenskapen

Categories tanker, tro og filosofi

Jeg ble sittend på morgenkvisten med strikketøyet å tenke. Og en av tankene som svevde gjennom hodet mitt var Naturlig Utvalg. Jeg tenkte på denne teorien, som kommer fra blandt annet Darwin, og hvordan den ikke stemmer med bibelen. Og når jeg tenker meg om, stemmer den vel egentig ikke så godt med virkeligheten heller?

Naturlig utvalg betyr at “den sterkeste overlever.” Slik underbygger Darwin at svake og skadede individer av en art vil dø, mens sterkere individer vil overleve, og bringe arten videre. Slik vil arten hele tiden utikle seg til det sterkere, og til nye arter med nye egenskaper (etter lang, lang tid, så klart). Men er det virkelig slik at artene blir sterkere og bedre hele tiden? Er det ikke heller slik at menneskeheten har blitt svakere med tiden? Joda, vi har funnet opp en masse nyttig teknologi, men har ikke også allergier skytt i været, bare de siste årene? Kilde. Og hvis vi leser i bibelen, for eksempel på Noahs tid, ser vi også at levealderen endrer seg. Etter vannflommen bestemte Gud at mennesket skulle leve i ca 120 år. Etter dette synker levealderen merkbart, bare se selv i 1.mos.11.10-32. I tiden før vannflommen levde folk enda lenger.

Så poenget mitt er vel at virkeligheten er stikk i strid med vitenskapen. Artene skal jo bli sterkere, men vi blir svakere. Jorda blir svakere. Forurensing ødelegger dyr og planter og hele systemet, slik at det er en voldsom økning i f.eks. jordskjelv og vulkanutbrudd. Et slikt forfall er ikke så enkelt å forklare fra vitenskapelige teorier (slik jeg ser det), men ut i fra bibelen er det helt logisk, og til og med forutsagt. Kilde. Bibelen hevder at forfallet er en følge av syndefallet. Bibelen sier også at jorda er et midlertidig sted som skal forberede oss på en evig himmel. Og dette er ikke en teori som har blitt opparbeidet ettersom bevisene har kommet til. Dette er en teori som har vært nedskrevet, og er forholdsvis uendret gjennom over 3000 år.

 

Overskriften min var nok delvis for å provosere; jeg tror at vitenskapen og bibelen egentlig ikke er motsetninger, men at vitenskapen sakte men sikkert bekrefter det bibelen antyder. Men vitenskapen er i stadig endring, så jeg legger mer vekt på bibelen, som er det konstante Guds Ord.


Fil.4.8. og  Tit.3.9.

Til deg som er kristen:

Ikke bruk for mye tid på sånne diskusjoner som dette. Det er sjelden at noen begynner å tro fordi de tapte en diskusjon. Vær heller fokusert på å skape litt åpenhet, og la den hellige ånd gjøre resten. Men jeg mener samtidig at det ikke skader å vite noe om sånne ting. Bare ikke fall i den grøften at du tror du må vite alt, og kunne forsvare alt som bibelen står for. Noen ganger er det lov å si “det har jeg aldri tenkt på før, men jeg skal se om jeg ikke kan finne svaret på det etterhvert…”

Til deg som ikke er kristen:

Kanskje jeg har provosert deg litt nå, med å trekke vitenskapen såpass i tvil. Men du trekker jo troen min i tvil, så jeg tenker at vi er skuls. Jeg ønsker bare at du kanskje skal åpne deg opp lite granne mer, og bare se for deg at verden kanskje er skapt av Gud. Og kanskje snakke med noen kristne. Og kanskje etterhvert, vil du få del i det fantastiske håpet og den kjærligheten som jeg har del i gjennom Jesus.

 

Hva baserer du deg på? Tror du mest på Gud, eller tror du mest på vitenskapsmennene?

Er du også av den oppfatning at menneskene (+ naturen og dyr) på mange måter har blitt “svakere” på tross av en enorm teknologisk utvikling?

#tro #kristen #kristendom #vitenskap #bibelen #naturligutvalg

13 kommentarer

13 thoughts on “Bibelen har mer rett enn vitenskapen

  1. Camilla Malvine: Takk 😀 Jeg er alltid redd innleggene er kjemperotete når de skrives før 8 om morgenen 😛 Men flott at du fikk noe ut av det 😉

  2. Tror jeg skrev en lang kommentar til deg tidligere der jeg nevnte noe om dette. Jeg tror heller ikke at kristendom og vitenskap er motsetninger, og når det gjelder Darwin så tenker jeg at det som er en styrke for noen er en svakhet for en annen. Det er derfor utrolig vanskelig å forutsi hvordan denne utviklingen vil arte seg på lang sikt. Den “sterkeste” trenger ikke være den som har høyest IQ eller den som er fysisk sterkest, eller den som ser mest attraktiv ut utseendemessig.. Tenker en gjennomgående slik er det jo fascisme vi snakker om, er det ikke?

  3. Hei, jeg tror på Gud, og er også åpen for at Koranen, jødedommen og kristendommen at de i store linjer har samme tro som oss. Jeg snakker ikke om hvordan menneskene tolker alt.. Jeg snakker om verdiene, budskapet.. Jeg tror ikke på å dømme noen, jeg klarer ikke forkynne. Jeg tror Gud ser meg akkurat slik jeg er, og at det er nok for han. Jeg skulle ønske jeg klarte å lære troa videre til mine barn, men jeg kan ikke. Jeg har funnet Gud som barn, uten kristne foreldre, og jeg ber om at barna mine vil gjøre det samme. Jeg er nok helt enkel i min tro. Tror på at vi er for fantastisk laget til at dette kan være utviklet fra naturen…Jeg hører historier, hvor liv og død ikke kan forklares. En
    mann døde på operasjonsbordet, uten dramatikk, brått og plutselig, tiltross for at de hadde gjort alt
    etter boka. Ingen forklaring på hva som skjedde. En annen gutt ble påkjørt, kastet over rekkverket
    på brua. Landet i vannet. Ble berget av faren som rodde ut i båt. Gutten hadde kun et eller to brudd.
    Et mirakel. Ingen kunne forklare hvordan han kunne overleve…

  4. Ann: Ja, det er jeg enig i, i mange sammenhenger 🙂 Men for eksempel lavere levealder eller økt sannsynlighet for allergi er jo ikke en styrke på noe vis 😉

  5. Tusen takk for at du deler slike innlegg! Om man er kristen eller ikke, får man mye ut av det du skriver. Du reflekterer så fint, og det får meg til å tenke 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *