Er du klar for en kjedelig sommerferie? (Sprelske tips!)

Categories G Reise og ferie

Utrolig mange sitter hjemme i stua si, og nærmest gruer seg til en lang og kjedelig sommerferie. Jeg har egentlig aldri forstått helt denne innstillingen, fordi jeg har alltid masse å gjøre i ferien. Men jeg har forstått såpass at det handler IKKE om at jeg reiser så mye. Jeg har mer enn nok å gjøre akkurat her, akkurat nå. Så mine ord til deg som kjeder deg i ferien er følgende: Ta ansvaret selv! Det er virkelig noe sant i det at Du får ikke mer moro enn du lager selv. Lag leven. Gjør noe sprøtt, gøy, nytt eller annerledes. I dette innlegget har jeg lagt ved en gjeng med tips til hva du kan finne på. Så slutt å klage, og gjør noe gøy, så blir ferien utrolig gøy.

 

* Få deg sommerjobb. Det første tipset mitt er å ha en sommerjobb. Det gjør at du får mindre tid til å kjede deg, mer penger til å kose deg når du har fri, og du får gjøre noe du ikke pleier. En sommerjobb gjør også at du setter mer pris på fritiden. Det er kanskje litt seint å søke jobb nå, mange steder, men du kan ta med deg tipset til neste år, og kanskje har du noe familie som har en jobb som skulle vært gjort.

En sommerjobb kan være veldig moro!

 

* Arranger en fest/Temakveld. Dette er et av mine favoritt-punkter. Er du lei av å aldri bli invitert? (selv om jeg veldig ofte er med venner, er det sjelden jeg blir invitert til ting. Man må ta ansvar selv.) Er du lei av å alltid bare se film, eller sitte på PC’en når du kar gjester? Arranger en fest! Det trenger ikke å være vanskelig, eller dyrt, eller mye styr. Bare velg deg et tema som engasjerer folk – det kan være matbasert (grillfest, ripsfest, rekefest, jordbærfest osv) eller sesongbestemt (sommerfest, nyttårsfest, st.hans-fest, solfest osv) eller en feirng av noe spesielt (surpriseparty for en person, ferdig-med-eksamen-fest osv) eller bare et tema (Jungelfest, Låvefest, Hagefest, Pool Party, osv). Det er uendelige muligheter, og det trenger ikke å være noe store greier. Men alt høres kjekkere ut når det kalles fest (for some reason). Inviter alle du kommer på, for mange er nok bortreist i ferien – og ikke ta deg nær av at ikke så mange kommer (det skjer oss alle) men gled deg over hver enkelt som får det til!

Bilde fra sjokoladefest i 2012

 

 

* Planlegg turer/utflukter. Dette punktet er gjerne noe man bør gjøre sammen med andre, men ikke nødvendigvis. Sjekk hvilke artige ting som finnes nær deg. Har du alltid drømt om å klatre til Galdhøpiggen, eller se Kristiansand dyrepark? Eller kunne du tenke deg å kjøre på en roadtrip med venner? Eller telttur? Prøvd Geocaching? Piknik? Forening? Nakenbading?

Bilde fra reisen mot Galdhøpiggen i 2010

 

 

* Prøv en ny hobby/sport. Det finnes utallige gøye hobbyer man kan prøve. Lær deg å sy eller å strikke, kjøp deg en kano eller lær deg å spille gitar. Man kan lære masse fra å se “how-to-videoer” på nettet, eller kjøpe seg en bok. Dette er greie ting å gjøre alene også; når alle vennene dine er på ferie. Kanskje får du også noen nye venner som spiller PC-spill, eller baseball, eller trommer.


Riding er også en vinner-hobby hvis du har muligheten til å prøve!

Så, hva skal du gjøre i sommer? Har du mange planer, eller skal du bare være hjemme? Det er i hvertfall sikkert at jeg skal kose meg masse. To små ferier, og masse tid hjemme til uformelle fester, herlige badeturer, fine kosekvelder, kreative hobbyprosjekter, og nye sportslige aktiviteter! JEG GLEDER MEG 😀

 

I går var vi på låvefest, middagsbesøk, og jeg hadde forening med noen skjønne jenter på kvelden. I dag har jeg spilt tennis, hatt lunsjbesøk og skal snart få besøk av Cathrine for å lage vårruller! I kveld vet jeg enda ikke hva som kan skje – men det blir nok noe gøy! 😀

1 kommentar

1 thought on “Er du klar for en kjedelig sommerferie? (Sprelske tips!)

  1. Den sjokoladefesten så utrooolig fristende ut!! 😀
    Hadde vært midt i blinken for meg 😉
    Gode tips! Ingen grunn til å kjede seg i sommer 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *