Ni små sunnhetstips

Categories S Mat

Jeg er litt opptatt av at sunnhet skal være enkelt – ikke en haug med dyre spesialprodukter som er vanskelig å finne frem til, og vanskelig å bruke. Så jeg er alltid interessert i å finne måter å gjøre maten et lite hakk sunnere på. Her har jeg samlet noen slike triks jeg bruker ofte, samt noen oppskrifter på sunn snacks som kan danke ut noen av søtsakene vi putter i oss. 

 

1. Olje, ikke smør. Hvis du steker mye av maten din, må du være oppmerksom på hva du steker den i. Mettet fett er ikke bra for oss i store mengder, så bytt ut smøret med rapsolje. Du kan også frese det i panna med kun vann. Men det aller beste er å steke på lavere temperatur i ovnen, eller koke maten. Da blir flere av næringsstoffene bevart, og du slipper unødvendig fett. 

2. Spinat-terninger i middagen. Man får kjøpt små poser i frysedisken med disse smarte spinatterningene. Tror det koster omtrent 10kr for en pakke – som varer lenge. Jeg pleier å ta omtrent en terning pr. person jeg lager middag til. Den forsvinner inn i sauser, kjøttdeigen og supper. Du smaker ikke spinaten, men vil se små, grønne prikker som et lite bevis på at maten er en smule sunnere. Bruk den i pizza, lasagne, potetmos og så videre. De løser seg opp av seg selv. 

 

 

3. Drikk Vann. Noen ganger når vi tror at vi har lyst på noe, er kroppen egentlig bare tørst. Så drikk mye vann, og gjerne et glass før middagen – så unngår du å spise deg unødvendig mett. Vann gjør også at resten av fordøyelsen går lettere. Juice, brus, og andre (også sukkerfrie) drikker er ikke bra i store mengder. Drikk rent vann så ofte som mulig. Bruk gjerne skiver av frukt for å gjøre vannet mer spennende.

4. Snickers-is. Dette hører ikke så godt ut som det er. Men vil du bli kvitt søtsuget er denne bananbaserte isen fantastisk! 2 frossne bananer, to spiseskjeer peanøttsmør, og to dadler moses sammen til en smaksfest! Innlegg med oppskrift HER

5. Mindre salt. Det har vært mye snakk om hvor alt for mye salt vi får i oss. Så når du lager maten fra bunnen av, kan du kutte ned på mye av dette. Husk på at vi ikke bør ha i oss mer enn fem gram salt til dagen. Så ikke putt 15 gram i middagen din 😉

6. Gulrot i kjøttdeigen. Jeg har en mann som er litt vanskelig å få grønnsaker i. Så jeg gjemmer dem ofte i middagen. Mange har kanskje det samme problemet med barna… Raspet gulrot forsvinner fint inn i kjøttdeigen. Det samme gjør blomkål, kikerter, løk og kål. Bland også inn grønnsaker i potetmosen, sausen osv. Smaken merkes gjerne ikke, og maten blir mye sunnere. 

7. Mandler i vann. Jeg er egentlig ikke noe glad i mandler. Men da jeg oppdaget dette trikset ble det en hit! Legg mandlene i vann i et døgn, så trekker de til seg fuktighet og blir saftige som nyplukkede hasselnøtter i stedet for harde og tørre (som de er i butikken). Jeg har i tillegg hørt at dette gjør mandlene noe sunnere fordi spiseprosessen starter, og næringsstoffer blir frigitt. Mandlene kan ligge noen dager i vann, men vannet bør bytter hver dag. Hvis du enda ikke får spist dem, kan de tørkes igjen. Men ikke la dem ligge så lenge i vann at de råtner.  

8. Frossne druer. Dette er en ypperlig tips om sommeren. I stedet for å proppe i seg vannis til alle døgnet tider, kan man fryse en klase druer, og ta opp etter behov. Druene kjennes søtere ut, og får en konsistens som er som sorbet-is. Halvfrossne og herlige – nydelig!

9.  Grønnkålchips. Grønnkål, salt og rapsolje er alt du trenger til dette snackset. Stekt i ovnen, blir dette til en sunnere chips som blir kjempesprø, og knuser i munnen. Smaken er også veldig god. Jeg steker på 160 grader i 10-15 minutter, som anbefalt av Linda. Les resten av oppskriften hennes HER

 

Kort oppsummert: Tenk over hvor mye fett og salt du har i maten. Lur inn grønnsaker der du kan. Drikk mye vann. Erstatt godteriet med frossne druer, mandler og sunn bananis, og erstatt chipsen med grønnkålchips.  

Har du kanskje noen gode tips til meg? 🙂

2 kommentarer

2 thoughts on “Ni små sunnhetstips

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *