Esra

Categories J Bibelen

Dette var svaret de ga oss: “Vi er tjenere for himmelens og jordens Gud, og vi bygger opp igjen det huset som ble reist her en gang for mange år siden. Det var en stor konge i Israel som bygde og fullførte det.”

Esra 5.11

 

Nå leser jeg systematisk igjennom bibelen for andre gang, og har tenkt til å skrive litt om hver bok ettersom jeg blir ferdig.

Tittel: Esra (15 av 66)

 

Forfatter: Antagelig Esra

 

Datering: 538-457

 

Innhold: Hovedtema i boken er gjenoppbyggingen av tempelet, og hvordan Guds trofasthet alltid er større enn menneskets troløshet.

 BildeKilde

 

Min Mening:  Boka gikk fort å lese, og handler mye om bygging av hus, og historiske fakta som navn. Men noen ting jeg hang meg litt opp var hvordan Esra får velvilje hos Gud(7.6), hvordan Gud svarer på bønn (8.23) og hvordan Han viser folket stor nåde (9.8).

 

 Nå nærmer bibellesningen seg de mer inspirerende og aktuelle bøkene, og jeg gleder meg skikkelig.

#bibelen #bibel #kristen #tro #litteratur #bøker #bok #konge #kongelig #konger

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *