La meg gi deg en femtilapp

Categories Q Lignelser

Vi lever i en tid med mye stress. Det er krav på alle kanter og det er mye å gjøre. Noen ganger er det lett å prioritere anderledes enn man egentlig ønsker.

Tenk etter hva du oppnår med de forskjellige tingene du bruker tiden din på.

Hva er det verdt å bruke tiden på?


I dag vil jeg dele en liten historie om nettopp det med prioriteringer:

En far kommer sent hjem fra arbeidet,  trett og irritert. Når han kommer hjem står den 5-år gamle sønnen hans og venter på ham. Sønnen: “Far, kan jeg stille deg et spørsmål?”
Faren: “Ja, hva er det?”
Sønnen: “Hvor mye tjener du i timen?”
Faren: “Det vedkommer ikke deg. Hvorfor spør du om noe sånt?”. Faren svarte sint.Sønnen: “Jeg ville bare vite det. Vær så snill å fortell meg hvor mye du tjener i timen.”
Faren: “Hvis du absolutt vil vite det, så er det 100 kr timen.”
Sønnen: “Åh…”. Sønnen svarte med hode ned. “Far, kan jeg være så snill å få låne 50 kr?”

Faren (svarer rasende): “Hvis den eneste grunnen til at du spurte er så du kan låne noen penger til å kjøpe et fjollete leketøy eller noe annet tøv, så kan du masjere direkte inn på værelse ditt og gå i seng. Tenk over hvorfor du har begynt å bli så egoistisk. Jeg arbeider hardt hver dag for å tjene penger, og så oppfører du deg så barnslig!”

Den lille gutten gikk stille og rolig til værelset sitt og lukket døren. Mannen satte seg ned og begynte å bli enda sintere over guttens spørsmål. Hvordan våger han å stille slike spørsmål kun for å få penger? Etter ca en time var mannen falt til ro, og begynte å tenke: Tenk om det var noe han virkelig hadde bruk for å kjøpe med de 50 kronene? Gutten pleide virkelig sjeldent å be om penger. Mannen gikk til den lille guttens værelse og åpnet døren.
Faren: “Sover du sønn?”
Sønnen: “Nei far, jeg er våken.”
Faren: “Jeg har tenkt at jeg kanskje var for hand med deg tidligere. Det har vært en lang dag, og jeg lot min frustrasjon gå ut over deg… Her er de 50 kronene du spurte om.”
Sønnen (setter seg opp og smiler): “Åh, takk far!” 

Så løftet han hodeputen, og trakk noen sammenkrøllede sedler opp. Mannen så at gutten allerede hadde penger, og begynte å bli sint igjen.
Faren (knurrende): “Hvorfor vil du ha flere penger, når du allerede har noen?”
Den lille gutten begynte langsomt å telle pengene sine, og kikket opp på faren. Sønnen: “Fordi jeg ikke hadde nok, men nå har jeg. Far, jeg har 100 kr. Nå kan jeg kjøpe en time av din tid.” Sønnen rakte faren de 100 kronene. “Vær så snill å komme tidlig hjem i morgen. Jeg vil gjerne spise middag med deg.”
Faren ble knust. Han la armene sine rundt den lile sønnen, og ba han om tilgivelse.


Vi bør ikke la tiden gå fra oss uten å tilbringe tid sammen med de som virkelig betyr noe for oss.

Hva betyr en bra jobb og masse penger hvis du mangler tid til å leve livet?

Hjelper det å være rik om man er ulykkelig som rik?

Er man rik hvis man har mange penger?

 

Kilde: Engla

1 kommentar

1 thought on “La meg gi deg en femtilapp

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *