Fanget i Sumpen

Categories Q Lignelser

Når jeg snakker med folk som ikke er kristne, sier de at kristendommen er så dømmende. At bibelen er full av regler. At de aldri kunne klare å gi slipp på så mye for troen sin.”Da må jeg slutte å banne og med å ha sex utenom ekteskapet.”

Men jeg ser på det slik.


BildeKilde

Du står foran en diger sump med mørke, lumske områder. Hvis du trår feil, blir du sittende fast. Det finnes bare èn, smal vei gjennom den farlige sumpen. Heldigvis har Gud gitt deg den veibeskrivelsen du trenger. Problemet er bare at du vil ikke bli kontrollert. Du vil være fri, og bestemme din egen vei. Hvorfor skal du la Gud bestemme hvert minste skritt? Hvorfor skal du gi Ham ALL makt i gjennom sumpen? Du ender kanskje opp med å følge Hans vei et lite stykke, og så finne din egen. Eller kanskje du finner din egen vei med en gang. Det kan gå fint en stund og du begynner å bli selvsikker. “Gud tok feil. Jeg klarer dette selv, på MIN måte!” Men så blir du sittende fast. Til slutt bli du alltid sittende fast i gjørma, og kommer deg ikke løs selv. Hvor er friheten nå? Hvis den ene følger Guds instruksjoner (bibelen) og går på Hans smale sti, og den andre går seg vill i sumpen. Hvem er egentlig mest fri?

Gud har ikke laget en haug med regler i bibelen for å plage oss, men for å hjelpe oss. De fleste av påbudene fra Gud er til og med offentlige lover i de fleste land i verden ikke stjele, ikke lyve osv). Synden får makt over oss hvis vi gjør noe galt; det ødelegger forholdet til Gud, og det går ut over deg selv også. Kanskje du burde bruke friheten din til å følge Ham?

 Jeg sier som Paulus at  “Jeg har lov til alt, men ikke alt tjener til det gode. Jeg har lov til alt, men jeg skal ikke la noe få makt over meg.” 1.Kor 6.12.


 Synes du bør høre sangen Freedom into Slavery av Anthem Lights. Den handler litt om akkurat dette; at vi velger fangenskap i stedet for frihet med Gud. Og den er utrolig fengende også 🙂

 

Still it’s making me wonder
See, I believe that I’m free
But somehow knowing I can do anything
Has put chains on me
Right here beside You
I got all that I need
But still I choose to run away
Just because I’m free

Why do I push You away
When I know You can’t be gone
Why do I fade black and white to grey
When the lines are clearly drawn

It seems I found a way, I found a way
To turn freedom into slavery

-Anthem Lights

 

Så la oss legge av alt som tynger, og synden som så lett fanger oss inn, og med utholdenhet fullføre det løpet som ligger foran oss, med blikket festet på ham som er troens opphavsmann og fullender, Jesus. Hebr.12.1-2.


Vil du lese mer om dette, kan jeg anbefale:

Synd og Kristendommen

Når du blir kristen kan du gjøre som du vil.

Hva er frihet?

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *