Synd og Kristendommen

Categories tanker, tro og filosofi

Poenget med å bli frelst er at vi blir fri fra synden. Vi slipper den straffen vi egentlig fortjener og alt det der. Men når det er hovedpoenget med bibelen, hvorfor står det skrevet side opp og side ned om synd; hva vi ikke skal gjøre?

Dette spørsmålet har jeg stilt meg selv, og jeg skal prøve å svare litt i dette innlegget.

 

RETT ETTER AT DU BLIR FRELST

 Når du blir frelst får du en billett til himmelen, og den biten er ferdig. Det andre som skjer er at en forandring starter! Du sier ja til at Gud kan forandre deg til det bedre! Dette starter med en gang. Han sier kanskje at du skal slutte å banne mye, eller være så uforskammet til venner, eller kanskje at du skal tilgi noen som har gjort noe galt mot deg. Han sier kanskje at du skal oppsøke de du vet er ensomme. Han gir deg noen utfordringer som han ønsker at du skal bli bedre på. (Lurer du på hvordan Gud gir deg disse hintene? Les svaret mitt lenger nede på siden.)

Vi kan si at Gud gir oss en god del feilmargin, siden vi er nye “babykristne.” Han forventer ikke at du skal bli perfekt med en gang!

Jeg måtte tale til dere som til mennesker styrt

av kjøtt og blod, som til spedbarn i Kristus.

Melk ga jeg dere, ikke fast føde, for det tålte dere ikke.”

Kor.3.1-2

 

ETTERSOM VI MODNES SOM KRISTNE

Når du begynner å forstå det viktigste gir Gud oss nye utfordringer. Vi blir ikke utlærte kristne. Nå vil kanskje Gud si til deg at du må begynne å ikke se så mye på skrekkfilmer. Selv om det ikke virker som synd for deg, så har Gud en grunn for det. Han ser litt lenger enn oss, og vet hva som er bra for oss og andre. Det å leve med Gud er ikke et valg du tar en gang, men et liv i forandring og helliggjørelse! Helliggjørelse betyr at vi blir mer hellige. At vi blir mer like Jesus. Dette er en prosess som varer livet ut, og gjør oss klar til Det Perfekte Livet i himmelen! Vi har alltid noe å forbedre, og vi må være lydhøre for Guds stemme når han prøver å forme oss gjennom ting vi skal gjøre, eller skal la være å gjøre.

 

HVORDAN HØRER JEG GUDS REGLER OG ØNSKER FOR MITT LIV?

Jeg skrev tidligere om at Gud gir deg hint om hva du skal forbedre. Dette kan skje med at du leser i bibelen om at noe er galt. Bibelen er jo Guds Ord. Det kan også være at Gud bare legger noe på hjertet ditt. Det betyr ikke noe mer mystisk enn at du tenker mye på det. Du får kanskje dårlig samvittighet hver gang du drikker alkohol, eller hver gang du ser en tvilsom serie på tv.

Det er umulig å gi noe fasitsvar på hva som er synd (det hadde jo på en måte vert greit med en liste vi kunne følge…) fordi vi alle har kommet på ulike steder i helliggjørelsen. Jeg kunne anbefale deg å holde deg unna enkelte ting, men jeg vil for eksempel ikke si at det er galt å se på skrekkfilmer, selv om det er noe jeg prøver å unngå.

Jeg tror også at disse “reglene” Gud gir deg, ikke har en fast rekkefølge, så ikke ta eksemplene mine for alvorlig. Jeg vet også innmari godt at jeg ikke er verken teolog, bibelforsker, eller noe serlig erfaren.Det er lov å være uenig!

NB: Jeg mener ikke at synd er individuelt; at vi må “se det an hva som er rett for oss.” Jeg mener bare at man ikke kan gjøre alt på en gang. Vi er ikke perfekte, men må jobbe med en ting om gangen. Vi har et felles mål, men tar ulike veier dit.


2 kommentarer

2 thoughts on “Synd og Kristendommen

  1. Du skriver veldig mye bra her! 🙂 Kjempefornøyd, og jeg forsto det meste. Jeg er ikke perfekt, det vet jeg, men jeg vil prøve å lære andre om Jesus – derfor bruker jeg, akkurat som deg, bloggen min til å spre det ut. Jeg merker at jeg er meg selv, men at Gud har gjort meg til bedre menneske. Jeg tenker foreks ikke på det materiale tingene så mye lengre. Ok, jeg vil ha speilreflekskamera, men det er fordi jeg vil ta bilder av Guds Skaperverk! 🙂
    Men samtidig er det viktig å respektere at andre er kristne, og andre ikke. Jeg prøver å fortelle om Gud, men om folk ikke vil, så vil jeg ikke presse dem 🙂
    Men du forteller så mye bra, og jeg er utrulig glad for at jeg får denne muligheten til å bli bedre kjent med Gud, og deg. (Du skriver så mye bra annet også!) Håper du får en fin og velsignet dag. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *