Utnytte busstiden

Categories B opplevelser og hverdagsliv

Travle dager er tema i livet mitt nå for tida. Det går i praksis på ungdomsskolen, jobbing, kjæreste og venner. Og tog, buss, og venting på sådanne. Jeg har noen greier jeg skal blogge om, men det tar litt tid å ta bildene, og å skrive ned tankene.

Men jeg tenkte å skrive bittelitt om hvordan jeg utnytter all tiden jeg får når jeg pendler i 4 timer til dagen. Jeg har litt spesielle regler for meg selv på bussen, for at tiden ikke bare skal bli en tid som blir sløst bort. Det er kanskje ikke så interessant, men jeg tenker at hvordan vi bruker “hverdags-tiden vår” er viktig for hvem vi er. Det er de faste tingene som vi gjør hver dag, som får påvirke oss. Hvilke faste vaner har du hver dag?

Om morgenen

På bussen om morgenen er regelen at jeg først skal ta frem bibelen. Så leser jeg så lenge jeg orker. Noen ganger er det to minutter, andre ganger en halvtime (skjelden mer, så tidlig på morgenen). Jeg leser kronologisk, altså i rekkefølge. Jeg har funnet ut at å lese en tilfeldig plass ikke gir meg like mye. Jeg prøver også å ta meg tid til å lese og forstå. Ikke bare lese. Når jeg ikke klarer å få med meg mer, legger jeg meg til å sove. Det må også til klokka seks om morgenen.

Om ettermiddagen

På bussen på vei hjem er det lekser som er førsteprioritet. Jeg har pålagt meg selv å alltid lese pensum på veien hjem. Slik klarer jeg faktisk å holde tritt med lesingen i begge fagene; man får tid til litt av hvert på to timer! Når jeg noen få ganger klarer å lese ferdig ukas pensum før ukeslutt, tillater jeg meg selv til å gjøre kjekke ting: lese skjønnlitterært, hekle eller strikke. Har i det siste heklet en engel, strikket et par sokker, og startet på en lue.

Har du noen lignende vaner?

 

Akkurat nå kose jeg meg med Chips og Dip, hører regnet tromme mot vindusruta og gleder meg over at jeg er meg, at jeg har det trygt og varmt, en utrolig snill og omtenksom kjæreste, verdens søteste hund, og en god Gud. Synger også på sangen “I will Follow” av Chris Tomlin inne i hodet. Det er en av mine favoritter nå for tiden.

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Utnytte busstiden

  1. Så bra at du bruker disse timene fornuftig! Jeg har ikke så lang tid på bussen til og fra skolen, det er ca. 15 min, men jeg pleier å bruke denne tiden til å be, det opplever jeg at gir meg veldig mye! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *