Hei-Revolusjonen (Et bedre Norge)

Categories tanker, tro og filosofi

Det hele startet med at vi gikk en tur, Benita og jeg. Våren er i gang, og trærne begynner å få gul-grønne kroner. Et eldre par kommer ruslende mot oss, og idet vi skal til å passere med et lite smil og et unnvikende blikk, kommer det et solid “Hei!” fra Benita. Det gamle paret ser litt forfjamset ut før de er forbi, og vi går videre.

Litt senere treffer vi på flere turgåere, og jeg legger hver gang merke til den overraskende hilsenen som føles helt unaturlig, men hyggelig. Denne gangen rekker turgåerne å svare også. Jeg, derimot, er litt treig, og rekker såvidt å smile til dem. Slik fortsetter turen vår: Benita hilser hjertelig på alle, og omtrent halvparten svarer tilbake. Jeg påpeker etterhvert hennes nokså unormale oppførsel, og får til svar at hun har startet en revolusjon. Den går ut på å gjøre Norge til et hyggeligere sted. Dette er et svært godt mål, synes jeg, og det Må bare støttes.

Etter å ha blitt inspirert av min fantastiske og spennende venninne Benita, har jeg bestemt meg for å bli med i hennes revolusjon. Jeg vil oppfordre deg til å gjøre det samme.

BildeKilde

 

Her er noen tips til hvordan det skal gjøres:

*Hils før du er kommet alt for nær, slik at personen har god tid til å respondere. Gå gjerne litt seinere også.

*Prøv å få øyekontakt, og smil.

*Ha en lystig tone.

*Ikke la deg demotivere av at mange ikke svarer. Husk på at de ikke vet bedre, og bare gjør som de er opplært til. Dessuten trenger mange litt tid til å bestemme seg for at de faktisk skal svare. De få sekundene er rett og slett ikke lang nok reaksjonstid.

*Det er lettere å få et hyggelig svar av eldre mennesker. Ikke la dette stoppe deg fra å si hei til de yngre. Husk på at de er fremtiden! Det er de yngste som virkelig trenger å lære hvordan de skal oppføre.

*Punktet ovenfor gjelder også i byer. Det er vanskeligere å få en hilsen ut av byfolk, men fortsett å prøve. Jo flere “Hei’er” de får, jo mer sannsynlig er det at de vil svare etterhvert. Hvis noen er spesielt vanskelige, og du har god tid kan du følge etter dem, og “tilfeldigvis” hilse flere ganger på dem på samme dag. Da vil nok de fleste ta hintet og begynne å svare etterhvert. 

*Dette er smittsomt: når folk merker hvor hyggelig det er å bli hilst på, vil de også begynne å hilse på andre igjen. Det finner vel egentlig ikke noe mer pinlig enn å gå side om side med noen uten å utveksle et ord…?

 

Har du lyst til å hjelpe oss å nå målet om et hyggeligere Norge?

Da kan du bli med i Hei-Revolusjonen (altså hilse på alle du møter)

eller blogge om Hei-Revolusjonen, slik at flere får vite om den.

 

 

3 kommentarer

3 thoughts on “Hei-Revolusjonen (Et bedre Norge)

  1. Så utrolig stilig, og en kjempegod ide! 🙂
    Jeg kan ikke tro jeg kommer til å klare å si hei til alle jeg møter overalt xD Men kan prøve hvis jeg går tur i skog og mark:) der er som regel folk mye hyggeligere, så kan det hende jeg tør å prøve meg andre plasser senere 😀

  2. Elise: Hehe, nei jeg klarer det nok ikke hele tida jeg heller, men det starter med en ny innstilling 🙂 Så kommer forhåpentlig vanene etterhvert…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *