Faste fra sjokolade

Categories O interessa

Fant nettopp ut at det nå er fastetid! (leste om det på bloggen til gatepresten). Den varer fra 22.februar til påske. Jeg tenkte å henge meg på.

Gatepresten skriver om motivet bak faste: det er ikke riktig å faste for å slanke seg. Fasten handler om å fokusere på Gud og å fokusere på mennesker rundt seg.

Jeg har tenkt til å faste fra sjokolade i år fordi jeg helt seriøst er veldig avhengig! Tror nesten ikke det går en dag uten melkerull, kvikklunsj, smågodt eller noe annet med sjokolade! Jeg har tenkt litt på det i det siste, for vi kristne bør jo ikke være avhengig av noe annet enn Gud. Selv om sjokolade forsåvidt er bedre enn andre ting, skal det ikke være noe en ikke kan klare seg uten. Så for å bevise for meg selv at sjokoladen ikke har (så mye) makt over meg, skal jeg være uten i fasten. I bibelen nevner Paulus noe om dette:

“Jeg har lov til alt, men jeg skal ikke la noe få makt over meg.”1.kor.6.12.

Som jeg nevnte skal fasten også handle om dem rundt oss. Jeg tenker derfor å gi 500kr (som jeg ellers hadde brukt på sjokolade) til en god sak. Det står litt om dette i bibelen. I Jesajas bok sier Gud noe om hvordan han ønsker at fasten skal være:

 

«Er dette den fasten jeg har valgt,
en dag da mennesket plager seg selv,
bøyer hodet som et siv
og legger seg i sekk og aske?
Kaller du dette for faste
og en dag etter Herrens vilje?
Nei, dette er fasten jeg har valgt:

å løse urettferdige lenker,
sprenge båndene i åket,
sette undertrykte fri
og bryte hvert åk i stykker,
å dele ditt brød med sultne
og la hjelpeløse og hjemløse komme i hus.
Du skal se til den nakne og kle ham,
du skal ikke snu ryggen til dine egne.» (Jesaja 58,5-7)

Det handler rett og slett om å gjøre en forskjell for andre mennesker. Slik sprer vi Guds lys ( matt.5.16). Les versene i Jesaja en gang til, og tenk igjennom hvordan du kan gjøre noen av disse tingene!

Her er en link til en side hvor du kan velge noe å faste fra, og beregne hvor mye du sparer på det. Du kan også gi pengene du sparer til noen som trenger det gjennom denne siden (det var der jeg fikk ideen)

 

Får pakke vekk denne boka noen uker:

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *