Har lest hele bibelen

Categories H bok

Nå er det omtrent to år siden jeg begynte å lese bibelen fra perm til perm. Nå har jeg lest meg igjennom lange tider i ørkenen, håpløse siuasjoner, gledelige fester, utrolige mirakler og et hav av kjærlighet. Det har til tider vert litt tungt, men det har blitt lettere og lettere, og mer interessant ettersom jeg har forstått mer og mer. Nå er jeg ivrig etter å lese enda mer!

Jeg har ikke bare “lest igjennom,” men tatt meg tid til å forstå en del av det jeg leser, og dessuten notere ting jeg ikke forstår (så jeg kan spørre noen senere). Det er litt av grunnen til at det har tatt såpass lang tid. Samtidig kunne jeg brukt mye mer tid på å grunne på det jeg har lest…


Nå er spørsmålet om jeg skal begynne helt på nytt igjen, eller om jeg skal begynne på Nye Testamentet… 

 

 

TIPS NÅR DU SKAL LESE HELE BIBELEN:

*Bruk et hyggelig bokmerke, slik at du hele tiden ser hvor du er, selv når du ikke har lest på lenge. Det er også et tips at bokmerket minner deg på noe. F.eks. ett av disse versene: Tim 3.16. eller Fili.4.13.

*Prøv å utfordre deg selv til å finne en fast tid å lese på. Hver morgen, på bussen, hver kveld eller noe annet som passer. Et annet forslag kan være å lese ett kapittel til dagen (meget overkommelig) Da klarer du i hvert fall Nye Testamentet på under ett år. 

*Ikke les mer enn du orker. Ta deg pause når du merker at du ikke klarer å ta tak i det du leser. (jeg er i hvert fall sånn at hvis jeg leser for lenge, klarer jeg ikke å konsentrere meg om det jeg leser.)

*Bruk gjerne bibel-meditasjonen som du finner på bibelen.no (Dagens bibelord – meditasjon) For å få med deg mer av det du leser, og for å gå dypere inn i Ordet.

* Les noe sammenhengende, ikke bare et vers her og der. Les en bok om gangen, hele Nye-Testamentet, eller hele bibelen. Dette gjør at du får MYE mer ut av det.

*Skaff deg en studie-bibel. Det er veldig greit å kunne slå opp når du lurer på noe. Dessuten har jeg fått veldig mye ut av å lese et slags “forord” til hver bok, hvor det står litt om bakgrunnen, når boken er skrevet og om forfatteren.

1 kommentar

1 thought on “Har lest hele bibelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *