Mere Christianity

Categories H bok

“A man who was merely a man and said the sort of things Jesus said would not be a great moral teacher. He would either be a lunatic- on level with the man who says he is a poached egg- or else he would be the devil of hell. You must make your choice.” (Mere Christianity; What Christians Believe; the invasion.)

 

Tittel: Mere Christianity

Forfatter: C.S.Lewis

 

Innhold: Boka er både en presentasjon av kristendommen som en virkelig og fornuftig tro, og også en rettledning til de som allerede er kristne. Den starter med å forklare hva de kristne tror på (selv om jeg egentlig vet dette var det spennende å lese, og skrevet på en veldig spennende og bra måte) Lewis skriver om vanskelige problemstillinger i kristendommen; Hva er meningen med universet? Hvordan funker treenigheten? Hva skiller kristne fra andre? Dessuten skriver han om noen kristne verdier som han mener er viktige i livet med Gud. Han skriver med mange (skriftlige) bilder for å forklare hva han mener på en enkel måte og er utrolig gjennomtenkt og smart samtidig. “Mere Christianity” betyr “Bare kristendom,” og han beskriver flere ting i kristendommen som “veldig enkelt og veldig vanskelig.” Jeg tror ikke boka finnes på norsk, men det er verdt bryet med å lese engelsk!

 

Min Mening: Jeg fikk utrolig mye ut av boka, og kan godt tenke meg å lese den igjen en gang, bare fordi jeg vil få med meg alt! Den logiske og gjennomtenkte måten å ta for seg kristendommen på er inspirerende, og spennende fordi det ikke er helt slik som jeg tenker. Forfatteren har også kjempemange bra poenger jeg digger. Boka var litt tung siden den er på engelsk og handler om vanskelige tema, men samtidig synes jeg den var ganske godt forklart. Slike vanskelige ting må sies så lett som mulig, og her tror jeg Lewis er veldig nær. Jeg har tenkt på flere av de gode poengene senere, og trukket fram ting i samtaler hvor det har passet inn. Det sier bare litt om hvor aktuell og bra boka er!

 

Jeg vil gi boka karakteren 5. Den ble lest ut på få dager fordi den var så givende og spennende. Anbefales både til de som er litt interesserte i kristendommen, og alle de som er kristne selv.

 Har skrevet noe om boka før; HER.

Har du lest boka? Kunne du tenke deg å gjøre det?

2 kommentarer

2 thoughts on “Mere Christianity

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *