Vesketøfler (Strikkeoppskrift)

Categories A Hobby

Dette er noen utrolig søte tøfler som ligner på vesker før du tar dem på. Jeg lærte å strikke disse tøflene på bloggen Strikkexpressen. Jeg har prøvd flere ganger, og har forandret litt på oppskriften selv. Under finner du min versjon.

 

 

 

 

OPPSKRIFT:

Garn: Dobbelt Sokkegarn (jeg har brukt forskjellige typer, men mye av Robust, som er et billig merke.)

Pinner: 4mm

 

*Legg opp 5 masker, og strikk rillestrikk 2 cm. (Husk å ha dobbel tråd for at det skal bli ekstra tykt og varmt)

*Etter den første masken lager du en ny en. Øk deretter med en maske på denne måten i begynnelsen av hver pinne til du har 20 masker.

*Øk til 40 masker på en omgang.

*Strikk 2rette og 2 vrange i ca 14 cm

*Ta bort 20 masker ved å strikke to og to masker sammen.

*strikk rillestrikk igjen, og ta bort en maske i begynnelsen av hver omgang (strikk sammen maske 2 og 3) Gjør dette til du har 5 masker igjen.

*Strikk rillestrikk 2 cm. 

*fell av alle maskene.

*Sy i sammen de to endene, som blir til bøylen over foten. Sy også sammen kantene langs vrangborden, opp til dit rillestrikket begynner. Her skal foten være. 

*Fest alle tråder. Ta eventuelt på noe dekor, og du er ferdig!

Jeg anbefaler å vrenge tøfelen, og bruke den andre siden; den er finere. (i hvert fall var mine det)

 

DEKORERING AV TØFLENE.

* Den ene måten jeg har dekorert tøflene på er stingene langs siden. Da jeg strikket tøflene på måten over ble det hull langs kanten, og det var her ideen kom ifra. Jeg måtte jo bruke hullene til noe! Så jeg fant en fin farge restegarn, og sydde den  opp og ned i hullene. Fest alle trådene godt på innsiden.

 

*På de gråe tøflene laget jeg en liten sløyfe. Jeg fant noe rosa restegarn, strikket en avlang firkant, og bant et (fingerheklet) tau rundt. Sydde også litt langs kantene og strammet for å forme sløyfa, men det er ikke nødvendig.

 

*Blomst. Kan dessværre ikke hekle, så jeg strikket også her. Egentlig er dette bare noe jeg har funnet på, og det blir ikke kjempefint, men det er i alle fall enkelt! Jeg strikket også her en liten firkant (kvadratisk). Så sydde jeg langs kantene, og strammet slik at hjørnene ble mer avrundet, og blomsten bøyer seg, og blir tredimensjonal. Festet tråden etter å ha sydd blomsten på tøffelen. Hvis du vil ha en stor blomst, kan du lage en stor og en liten firkant, behandle dem som skrevet overnfor, og sy den lille blomsten inni den store.

 

Lykke til!

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *