Lær å strikke enkle tøfler

Categories A Hobby

 

Har lært meg en kjempeenkel måte å strikke tøfler på! Det er bare rettstrikking, og blir veldig ok i  formen.  Her kan du lære hvordan:


 

 

1: Bruk sokkegarn (jeg brukte Robust, dobbelt for å få ekstra tykke og varme tøfler) Legg opp ca 40 masker for damestørrelse (hvis du har dobbelt garn holder det nok med 36) Strikk frem og tilbake ca 35-40 ganger. Mål tykkelsen på helen til den som skal få tøflene.

Til tøflene på det første bildet brukte jeg 28 masker med enkelt garn, for di var til ei lita jente:) Det er dessuten mamma som har heklet de rosa blomstene!

Størrelser: Bruk den jeg har skrevet som veiledende, så øker/minsker du med 4 masker om gangen, slik at det hele tiden er like mange masker på hver pinne(se neste punkt).

 

 

2: Ta over maskene på 4 pinner, like mange på hver. Strikk ca 30 rader videre (mål etter lengden på foten, la det være igjen 3-4cm til tærne, som er tredje punkt.

 

3: Felling:

*Strikk ferdig pinne 1 med unntak av de tre siste maskene. Strikk to sammen, og den siste på pinnen vanlig

*Pinne 2: Strikk 1 maske vanlig, 2 sammen, og resten av pinnen rett ut.

*Gjenta de to punktene ovenfor

 

På denne måten blir det 4 masker mindre for hver runde. Fortsett til det gjenstår 3 masker på hver pinne. Trekk enden av tråden gjennom alle maskene, og fest den godt.

 

4: Til sist må du sy sammen hælen, og feste alle trådene.

 Fikk du det til?

Var dette til hjelp?

30 kommentarer

30 thoughts on “Lær å strikke enkle tøfler

  1. Sånne sokker er kule 😀 Skulle strikket selv om jeg kunne det, men alt jeg strikker blir så mislykket at det ikke burde vært mulig .. :S sånn seriøst x)

  2. Sitter her ganske forbløffet. Fikk jammen til tøfler. Tusen takk for hjelpen. 🙂 🙂

  3. Tusen takk for enkel oppskrift,her skal der strikkes mange fargerike tøfler,store og små,så må jeg ut og kjøpe en fin kurv.Vil så bli overlevert til min svigerdatter når de flytter inn i nytt hus 15 des.Denne kurven blir stående i entren slik at gjesten kan ta på seg varme gode tøfler,men tror jeg må ta litt antiskli under,har du prøvd med det?

  4. Solveig. Kristiansen: Nei, har ikke prøvd det.. Men det går helt sikkert fint 🙂 Høres ut som en veldig koselig gave 🙂

  5. Tusen takk, endelig en enkel måte å strikke tøfler på for en nybegynner, nå kan julegavene begynne 🙂

  6. Tusen takk for at du deler fremgangsmåte og oppskrift, starter å strikke øyeblikkelig 😉 Kjempe fine tøfler 🙂

  7. Fikk oppskriften av en venninne som har strikket mange. Har du
    Oppskrift på hvordan jeg kan sy en pen blomst på tøflene?

  8. Er ikke helt sikker på når det gjelder hvor mange rader en skal strikke først? Kan du si hvor mange cm.ca. det skal være? Før en deler maskene på 4 pinner?

  9. Takk for det. Har nok liten erfaring med dette. Akkurat det forstår jeg . ( Tror Jeg )Men det som jeg allerede har strikket,( Hælen) som skal syes igjen senere,Hvor mange cm ca . skal det være?( det som var rettstikket med 2 pinner)?

  10. Takk for det, har faktisk fått til å lage tøflene, Kanskje de er litt annerledes enn dine, men det gjør ingenting .Tusen takk for hjelpen 🙂

  11. Har strikket to par i Raggen fra Viking. Holdt på med et par, til en eldre dame med meget hovne legger. Strikket nede på strandpromenaden om kvelden. En dame tok helt av og lurte veldig på om hun også kunne få et par. Så da fikk hun det. Vet ikke annet enn at hun er kunde hos mine gode venner. Kanskje jeg skal prøve å selge sånne neste år? Tøflene har i alle fall gjort suksess i Hellas

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *