Hvordan tegne deg selv som en tegneserie!

Categories L Foto, Design og Redigerings-tips

Nå skal jeg skrive om hvordan du kan tegne en tegneserieutgave av et bilde du har, slik som vist under:

Dette kan være litt vanskelig når du ikke har brukt photoshop så mye. Men når du får en forståelse av vertøyene som brukes, så trengs det ikke noen serlig kreativ sans, eller egenskap for å få det til, fordi vi tegner egentlig bare oppå bildet. Det er vanskelig å forklare slik at alle på alle forskjellige nivåer skal skjønne, så kom gjerne med spørsmål!


Viktige Redskaper

Pen Tool er det verktøyet vi bruker mest. Etter ca en dag med prøving, feiling og filmer fra youtube forstod jeg hvordan dette verktøyet virket. Det er viktig å prøve seg frem, og så er det lurt å se på filmer som folk har lagt ut.

>Denne filmen< viser tydelig og godt hvordan man kontrollerer pen tool. Den viser imidlertid bare hvordan du merker områder, ikke hvordan du fargelegger dem. For å gjøre det må du krysse av på dette symbolet:

Så tegner du rundt det du vil fargelegge i en farge. Jeg skal forklare det mer skritt for skritt nå snart.

Fargen velges oppe til høyre(se bilde over) For å se hvordan en figur blir tegnet, se også >Denne< filmen.


Åpne et bilde i Photoshop.

Ansiktet

Jeg pleier alltid å begynne med ansiktet. Velg en farge i fra originalbildet ditt med Eyedropper Tool. Så velger du Pen Tool og tegner rundt hele ansiktet.(et nytt lag blir automatisk dannet hver gang du tegner en form) Når det er ferdig pleier jeg ofte å tegne inn halsen på et lag under ansiktslaget. Halsen kan gjerne være litt mørkere enn ansiktet.


Et par tips før du går videre:

Lag en kopi av bakgrunnslaget(bildet ditt). Det gjør du ved å høyreklikke på bakgrunnslaget, og velg “Duplicate Layer.” Da får du et “Background Copy” lag. Legg dette laget helt på toppen, og skjul det ved å klikke på det lille svarte øyet ved siden av laget i layers-paletten.

Hold orden i alle lagene dine. Gi hvert lag navn (Eks: Ansikt, hals, nese osv) I tillegg kan det bli i overkant mange lag etterhvert. Legg sammen de lagene som er like ved å velge dem, høyreklikke på et av dem, og velge “merge layers.” For eksempel kan du legge sammen begge pupillene på ett lag, begge øyenbrynene osv. Det samme gjelder hvis du har brukt flere lag på å lage ansiktet. Legg dem sammen til et lag, og kall det “Ansikt.” Det vil hjelpe masse når det begynner å bli mange lag!


Ansiktstrekkene

Pleier å være det neste jeg går løs på. Ta av og på det øverste laget etter behov (klikk på det svarte øyet ved siden av layeret i layers-paletten) Begynn med leppene.  Velg farge(kanskje litt rødere eller mer rosa enn den som er på leppene), og tegn rundt. Hvis tennene synes på bildet passer det fint å lage dem etterpå, helt hvite, i et lag rett under leppene.

Så kan du ta de mørkeste områdene på nesa i en litt mørkere farge enn ansiktet. Neseborene kan kanskje være helt svarte. Tips: Lag dem først i samme farge som ansiktet, og så mørkner du dem med Burn Tool etterpå. Da blir fargen fin i forhold til resten av ansiktsfargen.

Øynene: begynn med det hvite. Så tar du den blå sirkelen, og til slutt pupillen. Velg Brush Tool og hvit farge,( og en tynn pensel med hardness=0.) Så tegner du en bitteliten prikk i pupillen; det skaper liv i bildet.

Så til slutt må du ikke glemme øyebrynene. De bør være i den samme fargen som du har tenkt til å ha håret.


Klær, bakgrunn++

Nå tegner du inn genseren, eller hva nå personen din har på seg. Vis skal legge inn skygger senere, så nøy deg med en ensfarget genser i første omgang. I tillegg kan du tegne inn andre ting som er rundt i bildet. Til slutt kan du opprette et lag rett over det nederste laget (bakgrunnslaget, som er det orginale bildet). Her kan du bare fargelegge hele bildet hvitt, så blir det den nye bakgrunden. Du kan selvsagt også ta andre farger, men hvitt funker ofte bra.


Hår

Til slutt pleier jeg å tegne inn håret med Pen Tool. Grunnen til at håret er sist er at det har blitt en vane, men også at det er greit å se hvordan alt det andre ser ut før du kaster deg igang med håret. Da kan du forme det litt slik som du vil for å endre komposisjonen, gjøre det mer/mindre bølgete osv… Det kan være lurt å velge en hovedfarge til håret først, som du farger alt med, og så sette inn lysere og mørkere striper oppå dette laget for å få liv i håret. Dette lager masse rot i lagene, så holdt tunga skjeivt i munnen, og husk å gi navn til, og legg sammen lagene. Det håret som er bak ansiktet må plasseres på et lag under ansiktet, mens det som er helt fremmerst i bildet, kan du gjerne plassere helt øverst i layers-paletten, slik at det til og med kommer over øyenbrynene.


Skygge og lys

Så er vi egentlig ferdige med hovedbildet, men for å få mer dybde og liv i bildet skal vi sette inn lys og skygge. Jeg pleier å få over alle lagene i fra bunnen og oppover, og se hvor på originalbildet det er mye lys og skygge. Så bruker jeg Burn Tool for å lage skygger og Dodge Tool for å gjøre fargene lysere. (se forskjellen på disse leppene:)

 


Brushes

Jeg har lastet ned noen brushes på sider som >obsidiandawn< og >brusheezy< De jeg bruker på sånne tegninger som dette er spesielt noen falske øyevipper, og så en liten stjerne som jeg bruker for å få glans på leppene og i pupillen.

>Last ned øyevippe-brushes her<

>Last ned glitter-Brushes her<


 Viktigst av alt!

Kos deg, og ha det gøy! Etter noen forsøk er jeg sikker på at du får til noen supre tegneseriefolk!

Husk at du bare må komme med spørsmål:)

3 kommentarer

3 thoughts on “Hvordan tegne deg selv som en tegneserie!

  1. mirakel min er:Å bli popstjerne en dag .
    jeg elker meg og familien min også.
    jeg har to bestevenner
    dei heiter emilie 0g oline.
    dei er snille mått meg .
    jeg kjem frå cabo verde.
    jeg bor i vinstra.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *