Masterplan (extended)

Categories tanker, tro og filosofi

Har publisert omtrent det samme innlegget før, men nå har jeg noe å føye til! Så bare les i spenning;)


Dette er altså sånn jeg tolker Guds plan. Antagelig er det masse jeg ikke skjønner grunnen til; han har nok tusen ganger bedre grunner enn jeg kan tenke meg, men dette er et forsøk på å tenke hvordan Gud planla oss:

 

Gud ser på folkene han har skapt i en perfekt verden som gjør så mye mer dumt enn det som var planen, og tenker at han vil gi dem noe mer håndfast, og noe som gir den en bedre sjanse enn det loven gjør!

Han sender sin egen sønn. Nå kan endelig folkene få vite Sannheten, slik at de kan bli reddet, og ikke styre seg selv utenfor stupet. De får en ny sjanse som alle kan klare å gripe!

Sønnen gjør masse undre, og får mange til å tro på Sannheten, men av en eller annen grunn får han også mange fiender. Det er ikke alle som liker Sannheten noe større. Det som også er litt dumt er at han bare kan være et sted om gangen; Det er baksiden med å være håndgripelig og menneskelig.

Gud passer på at sønnen får lært opp noen etterfølgere. På denne måten kan Sannheten spre seg utover til mange flere! Gud vil vente til alle folkeslag har fått høre om ham, før han gjør ende på verden, og redder de som reddes kan.

Det er de kristne som sitter igjen med sannheten. Nå var de enda flere enn Jesus hadde vert, og kunne, ifølge Jesus, gjøre “enda større ting” enn han hadde gjort.

Til tider var det nok vanskelig å være disippel. Derfor hadde Gud enda et ess i erme! Han ville gi menneskene noe som kunne gi dem råd og veiledning, samtidig som de også kunne få trøst og oppmuntring og stå-på-vilje. Derfor sendte han altså nå Hjelperen. Bedre kjent som Den Hellige Ånd.

Så nå er det faktisk omtrent så godt som det kan bli utenom hvis vi hadde kommet rett til Gud, da. Vi har lover og regler som er til det beste for oss. Vi har Jesu eksempel å følge (det kan vi lære masse om i bibelen). Vi har oss kristne til å forkynne og vitne!  OG vi har Den Hellige Ånd som hjelper oss, og gjør kristenlivet spennende og levende!

Nå er det VI (kristne) som er etterfølgerne! Vi må ta dette videre, og fortelle Sannheten til flere mennesker.

1 kommentar

1 thought on “Masterplan (extended)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *