Tror du på spøkelser?

Categories tanker, tro og filosofi

 

Jeg har fått det intrykket at mange tror på noe overnaturlig. At mange tror på spøkelser. Det synes jeg er meget interessant! Jeg synes sånn generelt at 'tro' er interessant. Da har jeg noen flere spørsmål til deg, bare for å få vite litt om hva mine blogglesere tror:

Tror du på spøkelser/gjenferd? 

Hvis ja, hva er et spøkelse, hva vil de?

Tror du på ånder?

Tror du på Gud?

Tror du på Jesus?

Tror du på engler?

Hva tror du skjer når man dør?

Er du redd for å dø?

Jeg hadde blitt kjempeglad hvis du ville svare på noen av disse spørsmålene! 

Min sære interesse

Det er ikke super-populært å være interessert i ånderlighet (som jeg velger å kalle det) Interessert i det overnaturlige. Det er ikke uvanlig heller. Spesielt når det kommer til spøkelser osv. Jeg vil si at det er viktig å være litt interessert i åndelighet, men at det kan være farlig også. Du forstår mer hva jeg mener hvis du leser om hva jeg tror på under. Det er viktig å være litt nysgjerrig på dette med livet etter døden, tror jeg. Ofre det en tanke! Tenk om du tar feil, og det er et liv etter døden, og du går glipp av det! Men nok om det.

Hva jeg tror

For å besvare mine egne spørsmål: Jeg tror ikke på spøkelser som i "folk som går igjen," men jeg tror på onde og gode ånder.  Jeg tror at onde ånder klan ta form av mennesker som har levd, og late som om de er dem. Og jeg tror på engler, Jesus og Gud. Når jeg dør så tror jeg at jeg kommer til himmelen, og at over halvparten av vennene mine kommer til helvete. Det er så trist å tenke på! Redd for å dø er jeg ikke, men jeg vil leve lengst mulig av to grunner; Jeg koser meg med dette livet! Og Jeg vil forandre mest mulig av den statistikken på hvem av vennene mine som kommer til himmelen og ikke.

4 kommentarer

4 thoughts on “Tror du på spøkelser?

  1. 1. Samuelsbok 28 handler om kong Saul som oppsøker en spåkvinne (etter å ha utstedt en lov mot slike ting, fordi Gud hadde sagt at kontakt med de døde og slik åndelighet ikke var bra). Profeten Samuel (som salvet både Saul og David til konge over Israel) er død, og Saul ønsker nå å få kontakt med ham. Samuel er ikke særlig glad for at Saul har gjort dette og sier: “Hvorfor har du uroet meg og vekket meg opp?” Jeg synes dette bibelstedet viser at spøkelser (folk som er døde) faktisk ikke er helt borte.
    Men jeg tror også at de fleste av slike gjenferd (som går igjen) egentlig er ånder som manipulerer oss til å tro at de er noen andre enn de utgir seg for. Ånder lyver for å få tilgang til oss, og når vi oppsøker kontakt f.eks. ved ulike former for spiritisme, stiller vi oss selv i en sårbar posisjon.
    Jeg tror på engler. Min oldemor så en engel en gang. Det var mens moren min var i tenårene, og oldemor var døende. Hun var så syk, at de ventet bare på at hun skulle dø faktisk. Men så en natt i en drøm, kom det en engel og sa til oldemor: “Helga, din tid er ikke nå. Du skal leve i ti år til.” Oldemor ble frisk, og fortalte mamma denne historien. Ti år senere dro oldemor hjem til Himmelen.
    Jeg er ikke redd for å dø, og kjenner egentlig at jeg gleder meg litt (uten å virke suicidal). Samtidig sier jeg som jeg sa da jeg var liten: “Æ glede mæ te æ bli gammel dame og dør, så æ får sitt på fanget te Jesus!”

  2. så utrolig bra skrevet, jeg er også Kristen tror på Gud og Jesus. Tanken slår meg ofte at ja- det er alt for mange av vennene mine som kommer til helvete og jeg synes det er urettferdig hvis de ikke har fått sjansen til å høre om Jesus utenom bare undervisningen på skolen. Har tatt med meg flere av mine kristne venner på møter, og de har fått et litt annet syn på det å være kristen etter det. Synes det er utrolig bra det du har skrevet her, fortsett med bloggen 🙂
    Gud velsigne deg !

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *